The Revolt Against Tired Noises (2018)

Recorded at Gatos Trail Studio, Joshua Tree CA

Released 2019-06-14
Reviewed 2019-08-05

yawningman.com

heavy psych sounds

Gäspande man, ett band vars genre tydligen är ”desert rock godfathers” om man ska tro vad det står på skivbolagets hemsida. Deras nya album heter Macedonian Lines och det är tredje albumet sedan 2016 så det verkar som att bandet blivit lite mer aktiva på senare tid. Bandet grundades faktiskt redan på 1980-talet, men det dröjde till 2005 innan de släppte första albumet. Sedan dess har det blivit ytterligare några album för bandet som beskrivs som legender inom ökenrocken. Och det kanske är sant, jag tror inte att ökenrocken är en speciellt vidsträckt genre men det är kul att man hela tiden stöter på nya genredefinitioner och nya namn för mer eller mindre samma sak.

Det handlar om instrumental rock från en trio som målar upp hyfsat storslagna musikaliska landskap, kanske är det ökenlandskap med kaktusar och torkat gräs i soldiset från den starka solen som värmer sanden till höga temperaturer. Hygglig variation över låtarna får vi, ganska stort djup, kanske inte så mycket dramatik utan det byggs mer vackert och på atmosfär än på att hänföra med melodier och överraskande musikaliska riktningar. Inte helt förutsägbart men inte heller direkt överraskande, kanske trots allt ett relativt fräscht instrumentalt rockalbum med vass produktion.

Det är bra, inte fantastiskt eller lysande men det låter bra och är behagligt att lyssna på. Kanske lite drömskt men inte riktigt fängslande så att det riktigt griper tag i mig som lyssnare men jag tycker att det låter bra och den som gillat bandets tidigare alster eller generellt uppskattar instrumental rock kommer säkerligen att uppskatta detta album. Speltid känns sansad, kanske lite lång men inte så att det stör alltför mycket.

Titelspåret är det bästa men det är jämnt om den saken, jag tycker trots allt att det är ett hyfsat kul album. Inte så kul att jag kommer att låta det vara kvar i den digitala musikspelaren men det är inget album som skulle ha gjort mig överdrivet besviken om jag köpt det – lite tråkigt omslag är det dock kanske för den som skulle vilja ha vinylskivan. Yawning Man får mig inte att gäspa och det är ett positivt betyg även om de inte riktigt får mig att vakna till liv eller jubla heller – ett album som kan vara värt att ge en chans.

Label: Heavy Psych Sounds Records
Tre liknande band: Big Scenic Nowhere/Ten East/Fatso Jetson