Speak Loud Say Nothing (2012)
Here In the Deadlights (2014)

Produced by Billy Anderson

Released 2019-08-30
Reviewed 2019-10-26

svart records

Trollkarlsgevär, vad är det egentligen? Kan det tänkas vara ett gevär som skjuter trollkarlar, eller är det ett gevär för trollkarlar som skjuter magiska kulor? Detta självbetitlade album är amerikanernas tredje, de har en EP i bagaget också. Bandet bildades 2009 i Portland och släppte debutalbumet 2012 och det andra albumet 2014, debutalstret var en EP som kom 2010. Då ska vi se vad denna duo har att erbjuda.

Man kan använda många genrebeteckningar för att beskriva detta, som exempelvis sludge, psychedelisk rock, thrash metal, noise och så vidare. De har en sångare som sjunger, skriker, vrålar och så vidare på fem spår som klockar in på 45 minuters speltid. Jag lånade en del av dessa genrebeskrivningar från pressmaterialet, och från det kan man få intrycket att det är mycket varierad musik man får höra när man lyssnar på Wizard Rifle, men det är inte riktigt sant. Det blir ofta ganska sludge-thrashig musik som känns ganska statisk och som saknar dynamik djup. Det är dock bra producerat och så vidare, det finns en del idéer som känns ganska intressanta men helheten känns ändå lite förutsägbar.

Det är inget fängslande album, inget gevär skjutande trollkarlar eller trollkarlar som skjuter magi genom sina gevär utan ganska fantasilös och standardiserad tung metall. Det är bra gjort men det finns inga fängslande låtar eller riktigt vassa idéer, det här albumet hade behövt en skön hitlåt och några dramatiskt fängslande idéer men det kommer aldrig. Lite blir det som en story som bygger upp för ett klimax som aldrig sker, det är väl så man kan säga om Wizard Rifle att det är lite av ett antiklimax.

Wizard Rifle är ett album vi klarar oss mycket väl utan, det tillför inte speciellt mycket. Visst kan det väl tänkas att den som gillar sludge, thrash och den typen av musik kommer att uppskatta detta album men det är nog bäst att kika närmare på albumet först.

Label: Svart Records
Tre liknande band: Pink Floyd/Vanishing Kids/Boss Keloid