Mastered by Tim Turan at Turan Audio, Oxford
Artwork and photo by Jen Black

Released 2019-09-13
Reviewed 2019-10-06

wireslights.com
spv

Är inte omslaget lite deppigt och höstigt? Det är ganska snyggt men det tycks lite som en känsla av hopplöshet, som någon som drömmer sig bort till en annan plats där allt är lite bättre. A Chasm Here and Now som pryds av detta lite deppiga omslag är Wires & Lights debutalbum. Bandet i sig har dock funnits lite längre och gjorde lite demogrejer 2014 och nu, ett antal år senare kommer debutalbumet som ger oss tio spår.

Post-punk beskrivs det som, det kanske passar. Rock, ganska medryckande och lite dansant kan man kanske också beskriva det som – modernt. Hyfsat fräscht kan man nog påstå att det är och hyggligt varierat är det dessutom. Produktionen håller god kvalité och sångaren likaså, speltiden är ganska sansad dessutom. Det känns som ett lätt album att ta till sig och lätt att tycka om men kanske inte speciellt unikt.

Bra album med sköna låtar, speciellt det inledande spåret Drive är riktigt, riktigt bra. Det är dock lite synd att det sticker ut långt utöver resten av albumets låtar, ingen annan låt är riktigt lika bra som den inledande och det är lite negativt för albumet. Det betyder dock inte att albumet är svagt för det är inte fallet, jag tycker att A Chasm Here and Now är ett bra album med genomgående schyssta spår även om jag skulle ha velat höra lite fler vassa hitlåtar än inledande spåret Drive.

Det är ett album man kan uppskatta, som jag tror att väldigt många tycker om ifall de får höra det. Dock kanske det inte är ett album så överdrivet många kommer att hylla, det har inledande Drive men kanske inte så många ytterligare låtar som sticker ut. Så jag skulle nog vilja påstå att A Chasm Here and Now är ett trevligt och bra album men kanske inte lika fantastiskt som det inledande spåret vill indikera.

Label: Oblivion/SPV
Tre liknande band: Passion Play/October Burns Black/Reduction Plan