Vinod - Lead & Rhythm Guitars

Artwork by Mark Riddick
Layout by Turkka Rantanen

Released 2019-02-12
Reviewed 2019-06-13

transcending obscurity

Den vandrande asketen, det låter ju spännande kan tyckas. Skivomslaget ser ju lite sådär märkligt ut, snyggt gjort men motivet är väl inte speciellt snyggt eller spännande – kanske dramatiskt för den som gillar lite blodigare grejer. Albumet som kallas Crimson är debuten för detta band som innefattar medlemmar från bandet Rudra som fått okej betyg av oss tidigare och det finns väl ingen anledning att tro att The Wandering Ascetic skulle vara annorlunda? Så vad kan man då säga om albumet bandet från Singapore bjuder på?

Svart-/thrash-metall är vad det handlar om, den som hört Rudra kan använda det som referens. Hypnotiskt riffande, stark produktion med skön känsla. Ganska fräsch ljudbild, sångaren är bra för den musik de erbjuder. Variationen är hyfsad och detsamma gäller djupet, det är generellt ett ganska intressant album och det erbjuder betydligt mer kreativitet än mycket annat vi hör nuförtiden.

Bra album, jag gillar låtarna och en del av riffen är hypnotiska, albumet kan nästan beskrivas som hypnotiskt. Ett kvalitativt album med mycket trevliga inslag. Dock är det väl inte ett album som verkligen griper tag i mig som lyssnare, de vassaste spåren är kanske inte tillräckligt vassa – så skulle man nog kunna beskriva detta album. Åtminstone enligt denna recensent men den som verkligen gillat exempelvis Rudra kommer definitivt att tilltalas väldigt mycket av detta album och det enda negativa jag har är väl bara att det inte riktigt fångar mig, men det är trots det lite halvhypnotiskt och bra.

Det blir väl ändå tummen upp för detta band och detta album, samtidigt som den bestående känslan är att det nog borde ha varit bättre. Intrycket är att bandet har mer att erbjuda, de har en intressant grund att stå på men de når inte riktigt hela vägen fram till ett grymt album. Crimson är ett fint album som jag trycker att man ska kika närmare på om man är intresserad av de lite mer sofistikerade formerna av den svarta metallen.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: Rudra/Kartikeya/Al-Namrood