Produced and mixed by Deryck Whibley
Mastered by Ted Jensen at Sterling Sound

Released 2019-07-19
Reviewed 2019-10-02

sum41.com
hopeless records

Det  var tretton röster senast det begav sig och nu är det ordningen som är under försämring när Sum 41 bjuder oss på sitt senaste alster. Lyriken reflekterar över sakers tillstånd just nu, med intolerans och rasism, hat och så vidare, tillsammans med den politiska situationen i hans egna hemtrakter USA och Kanada. Det är ett utlopp för obehindrade känslor då Whibley berättar att han inte ville skriva en social eller politisk protestskiva, istället kan det väl beskrivas som Whibleys känsla över sakers tillstånd, hans reflektioner kanske. Det påstås vara de ärligaste och mest personliga låtarna i karriären, det är åtminstone det mest rejäla jag hört från Sum 41 – det kommer dock med brasklappen att jag knappast kan beskrivas som en stor kännare av bandet.

De har ju varit ganska pop-punkigt när det handlar om Sum 41, det här är lite mörkare och lite mer metalliskt än tidigare, mer punk metal kanske. Det är rejält, tungt, känslosamt, ett album med mycket energi och bra sång – produktionen tycker jag är riktigt bra. Det är medryckande, kort och koncist, hyfsat varierat. Man hinner definitivt inte tröttna då Sum 41 trycker på rätt knappar och visst känns dem igen samtidigt som jag tycker att de tagit ett steg framåt musikaliskt. Detta är mer intressant än föregående 13 Voices.

En schysst musikalisk käftsmäll som lär knocka en och annan musiktyckare, jag såg vid webbsökande att albumet fått väldigt bra recensioner och det känns välförtjänt då det är ett lyckat album på alla sätt. Riktigt lyckat. Jag har svårt att se några direkta svagheter och vad mig anbelangar är Order in Decline det bästa Sum 41 gjort hittills, det är nog det mest känslosamma och det mest träffande. Det finns massor av hit-potential bland låtarna på detta album och det är inte helt enkelt att plocka ut de låtar som är vassast men jag tycker att inledande Turning Away sätter an en riktigt bra ton som sedan de efterföljande låtarna klarar av att leva upp till. Kanske att de avslutande låtarna är de allra finaste men det är ganska jämnt skägg när det gäller bästa låten.

Det vore nästan en total dundertabbe för musikfanatikern att missa detta album, det är så bra, så vass, så underhållande, så trevligt, en fullträff helt enkelt. Ett album för min topplista över årets vassaste album, inte det absolut bästa men det är bra och om jag var du skulle jag definitivt inte missa det. Tummen upp och hatten av för Sum 41 och deras Order in Decline.

Label: Hopeless Records
Tre liknande band: The Offspring/Green Day/Blink-182

Betyg: HHHHHHH (6/7)