Produced by Lars Ramcke at Thunderhalls Studios.
Mixed and mastered by Piet Sielck at Powerhouse Studio in Hamburg, Germany.
Cover artwork by Andreas Marschall

Released 2019-11-29
Reviewed 2019-11-14

stormwarrior.de

Stormwarrior har levererat sin ”Ye Olde Power Metal” under lång tid nu, jag tyckte de kändes fräscha och intressanta en gång i tiden då de stor för en gren av power metal som inte många stått för tidigare. Men allteftersom åren gått har det vuxit mossa på bandet och deras musik som kändes mossigare än någonsin senast jag skrev om dem. Det nya albumet har ett fräsigt omslag med vikingaskepp och det kallas Norsemen, men det jag undrar är om de lyckats skaka av sig mossan och faktiskt komma med något som känns fräscht och inte bara en ny blek generisk vikingasaga.

Stilistiskt kan jag inte påstå att jag överraskas, det känns lite som senast. Ramcke sjunger som han brukar och det är samma snabba riffande och tuggande, en uppfräschad variant av Walls of Jericho kanske man kan påstå att det är. Det känns väldigt mycket som att vi hört det förr och gillade du senaste albumet kommer du nog gilla även detta. Det är ett hyfsat producerat album, ljudbilden kunde ha haft lite mer pondus och sången kunde ha varit bättre. Variationen är inte överdrivet stor och jag tycker att det känns som att det är ett långt album, ett där man väntar på att allt ska ta slut – kanske skulle de ha kapat bort avslutande Sword of Valhalla som är hela elva minuter lång.

Det känns lite som att man vet vad man får med Stormwarrior nuförtiden, de kör på med samma koncept och det händer inte speciellt mycket. Inget ont om de fyra första albumen då man ändå inte hunnit tröttna riktigt på det men senaste albumet, så också detta, känna väldigt generiskt och det känns bara som att man vill att det ska ta slut. Det är inget roligt att lyssna längre, konceptet känns uttjatat och överanvänt, det är mer som att sitta som galärslav och ro ett långskepp snarare än att vara äventyrlig vikingupptäcksresande. Nästan så att det är en plåga att lyssna, men så dåligt är det inte – det är väl bara det att man redan är mätt på Stormwarriors musik på samma sätt som att man inte orkar äta hur mycket glass som helst på en kväll.

Nej, det här kändes inte alls underhållande, vikingar, norrmän och allt vad det nu kan handla om från ett barbariskt förflutet känns inte alls lika spännande och roligt som det gjorde när Stormwarrior släppte sina tidigaste album. Nu känns det både uttjatat och meningslöst, det blir lite som att få en överdos av ”ye olde warriors and fyre” och det kan inte vara speciellt hälsosamt. Därför kan man väl dra slutsatsen att den som gillar Stormwarriors senaste alster antagligen också gillar detta men att det nog borde vara dags för Stormwarrior att förnya sig nu innan deras skepp möglar och sjunker under vikten av innehållslöst och uttjatat dravel.

Helloween/Running Wild/Gamma Ray