Produced and mixed by Soren Andersen
Artwork by Jobert Mello/Sledge Hammer

Released 2019-03-01
Reviewed 2019-05-08

statementband.com
mighty music

Tredje albumet för Statement, Force of Life kallas det och är det första där bandet samarbetar med Sören Andersen i studion. Andersen har producerat och mixat detta album och har enligt bandet bidragit till att skapa en lite annorlunda ljudbild för bandets musik som trots det ändå utgår från klassisk hårdrock/heavy metal. Den danska kvintettens albumbana började 2014 med Monsters och de har hunnit med att turnera med storheter som Diamond Head och så vidare. Det nya albumet är väl kanske ett lite vagare påstående än jag tror att de var ute efter men man kan ju inte klaga alltför mycket på ett album som innehåller en cover av California Dreaming, eller kan man?

Det handlar om klassisk heavy metal med väldigt vassa refränger, klassiska treackordsupplägg och en ljudbild som knappast sticker ut även om den är snygg. Det är hyfsat med variation för ett album i genren och en ganska vass sångare, överlag tycker jag nog att danskarna sätter upp ett solitt hantverk här. Däremot kan man väl inte direkt påstå att de är speciellt kreativa eller nytänkande, deras musik känns väldigt bekant och Force of Life bjuder inte direkt på några överraskningar. 45 minuter är dock en sansad speltid och sådant ska man alltid få en positiv notering om då det finns många album som är för långa.

Ganska kul album, jag tycker att det är bra och underhållande. Flera av refrängerna är riktigt grymma, dock kan låtarna som helhet bli lite tafatta och det är väl en helhet som egentligen inte gör något enormt avtryck. Den som uppskattar den klassiska heavy metal-musiken kommer säkert att uppskatta detta album som helt klart trycker på rätt knappar och visar upp ett band som behärskar genren väl. Kritikern i mig önskar dock något som ger en lite starkare känsla av att höra något nytt och inte bara ett upprepande av sådant jag hört väldigt många gånger förr – även om detta är bättre än en hel del annat repetitivt material som hamnar i min brevlåda.

På det hela taget är jag positiv till detta album, refrängerna är generellt väldigt bra och medryckande, jag kan önska lite mer av låtarna och det kanske bäst illustreras av att det är en låt bandet inte själva skrivit som låter allra bäst på albumet även om vissa andra refränger är bättre så är inte låtarna det. Men gillar du heavy metal ska du nog inte missa dessa danskar.

Label: Mighty Music/Target
Tre liknande band: Disturbed/Metallica/Pretty Maids