Sons Of Guns (2014)

Diggin' For Gold (2017)

Released 2019-02-08
Reviewed 2019-03-

razzmattazz.com
7hard

Razzmattazz släpper sitt fjärde album som de kallar Hallelujah, det är det tredje albumet vi på Hallowed recenserar. Det ser väl inte speciellt spännande ut kan man väl säga när man ser albumets framsida, titel och så vidare. De har väl inte heller imponerat på oss med sina tidigare alster, så vad ska vi då säga om deras senaste? Är det mer imponerande? Är det mer spännande? Kommer det med något som fångar mig som lyssnare, skribent och kritiker?

Musikaliskt är det AC/DC-rock, den typen av musik. Ingenting direkt spännande eller nytänkande, nostalgiskt och bakåtsträvande. Tänk band som Bonafide eller Bullet om du vill ha samtida exempel. Gammal musik med modern produktion, tråkigt raspig sångare och fantasilösa rocklåtar som vi hört tusentals gånger. Variationen är förutsägbar och ingenting i albumet känns fräscht eller spännande. Men energin är hygglig, det är väl alltid positivt och det skulle heller inte förvåna om det nådde fram till en hyfsat stor målgrupp av trötta gamla uvar som sitter och ältar om hur det var bättre förr.

Ja, vad ska man egentligen skriva om ett album som har gjorts tusen och åter tusen gånger förr, bättre ibland, sämre ibland, men gjort massor av gånger? Svaret är att det inte är särskilt intressant, som en kall isig och grå dag i februari. Musikalisk tristess som inte imponerar, som inte fängslar, som inte bjuder oss på något som känns intressant. Nostalgikortet är alldeles för ofta spelat och band som slentrianmässigt spelar ut det känns riktigt ointressanta och faktiskt totalt meningslösa. Nu var visserligen detta band ganska bra senast det begav sig men detta album känns bara som trött, gammal och mossig nostalgirock.

Nej, kanske att det tilltalar bandets fans och dem som sitter och gaggar om svunna tider som var bättre. Men folk med framåttänkande, folk med lite kritiskt tänkande och folk med musiksmak kommer aldrig att tilltalas av ett album som detta. Det blir helt enkelt ett frisbeekast ner i papperskorgen för Razzmattazz och deras senaste album.

Label: 7Hard
Tre liknande band: AC/DC /ZZ Top/Bonafide