Recorded, mixed, and mastered by Geoff Hodsman
Produced by Pterodactyl Problems and Geoff Hodsman
Original cover artwork painting by Aodhan Neely

Released 2019-03-08
Reviewed 2019-03-02

pterodactylproblems.com

Det är ju inte bara namnet som är kul hos detta band, dinosaurierna i vårt samhälle kan nog säkert ha en del problem med kvartetten från Toronto. En sångare som inte utstyr sig som kvinna på scen, men också musik som inte direkt passar i något fack. Indie rock, alternativ rock, inslag av metal, inslag av det mesta egentligen från punkig rock till med melodiösa grejer. Ibland tungt, ibland mer finstämt och så vidare. Det är som sagt ett band som inte enkelt passar i ett fack, vilket brukar vara ett problem för de många pterodactylusar som lever i vårt samhälle.

Musik som känns ganska lekfull och som spänner över ett brett spektrum, som dock aldrig blir riktigt fragmenterad som viss genreöverskridande musik kan vara. Lite budgetproduktion kan jag tycka, jag hade inte haft något emot en lite mer sofistikerad ljudbild, samtidigt kan det vara medvetet då bandet inte ger ett överdrivet sofistikerat intryck i sitt låtmaterial. Jag är inte heller så värst imponerad av sångaren, en lite mer intressant röst hade inte skadat då det musikaliska är intressant och hade definitivt lyfts av en bättre röst.

Kanske också att albumets speltid blir lite lång, det är lätt att tappa intresset när man närmar sig slutet, avslutande spåret är dock bra och det gör att speltiden blir ett mindre bekymmer. Fantasin är annars bra och man måste ju tillstå att kvartetten definitivt känns kreativ och kreativ musik bör alltid lyftas lite extra då den inte är vanligt förekommande. Men samtidigt ska ju kreativitet kombineras med kvalité och där är jag inte helt säker på att de alltid når hela vägen fram. Inledningen är som en spark i ansiktet från en högklackad sko och jag gillar Crazy mycket och det finns ett par spår till som känns intressanta och underhållande. Sedan finns det några som inte gör speciellt mycket för mig och min övervägande känsla efter att jag spelat detta album mycket är att det på många sätt är intressant och spännande men att det inte riktigt lyfter. Det når inte hela vägen fram.

Jag tycker nog att man ska kika närmare om man gillar lite mer alternativa tongångar, då kan man säkert tilltalas ganska mycket av detta album. På det stora hela tror jag dock inte att det kommer att nå hela vägen fram, de hade nog behövt en vassare sångare och lite fräsigare produktion om de hade velat skapa ett grymt album. Man kan dock vända lite på det och konstatera att detta band satt samman en väldigt lovande debut.

Tre liknande band: Melvins/Save Face/Weezer