Mixed by Pelle Saether at Studio Underground (Västerås,Sweden)
Mastered by Daniel Beckman at Mighty Magic Media AB
Cover artwork by Timo Wuerz

Released 2019-10-18
Reviewed 2019-11-11

psychopunch.com

Det var inte så länge sedan jag skrev om mina landsmän i Psychopunch, de gav ut debuten i tjugoårsjubileumsversion tidigare i år och på det albumet hade de ett spår med Suckerville i titeln, Goodbye Suckerville. Nu återkommer de och bjuder på hälsningar från Suckerville, man kan säga att cirkeln nästan blir komplett då de också återförenas med originaltrummisen Johan. Men om det var nyligen jag skrev om bandet så var det inte lika nyligen de släppte ett nytt album, det senaste studioalbumet kom för fyra år sedan. Det är inte bara namnet som nickar mot debuten, de söker också skapa lite rakare punkiga rocklåtar, som ”back in the day” sägs det.

Så det handlar alltså om punkig rock/hårdrock med gott om energi och attityd, enkel musik utan krusiduller. Bra producerat för genren, ljudbild som känns riktigt väl anpassad för låtmaterialet. Okej sångare för genren, han har gott om attityd precis som bandets musik. Det är fräsigt men inte speciellt fräscht så man kanske inte ska ha alltför mycket förväntningar på att höra något fräscht eller nyskapande utan bara vill ha enkel och lättillgänglig rockmusik med punkig attityd och gott om energi. Kanske inte sådär supermycket variation men de håller det hyfsat kort med strax över fyrtio minuters speltid, jag kan dock tycka att det borde ha hållit det ännu lite kortare men det är inget jätteproblem.

Ett bra album, med bra attityd och energi, men kan inte ha så värst stora förväntningar då punkig hårdrock är stilistiskt lite begränsad om man inte bryter mot normer för genren och de gör inte Psychopunch. Men går man in lite förutsättningslöst och bara vill ha något att lyssna på som schysst bakgrund eller energigivande för träning eller vad det nu kan vara. Ett underhållande album helt enkelt, kanske inte något som går till historien men visst kan man lyssna på det och gillar man bandet sedan tidigare finns det definitivt anledning att kika närmare på albumet.

Greetings From Suckerville är ett album som fungerar, bandet är bra på vad de gör och musiken känns solid och underhållande. Det är ett gediget hantverk från ett rutinerat band som vet vad de sysslar med, så varför inte lyssna på deras hälsningar? Ni som är fans kommer definitivt inte att bli besvikna.

Tre liknande band: Gluecifer/The Hellacopters/Hardcore Superstars