Christoph Brandes - Mixing, Mastering
Jörg Uken - Recording
Christoph Weerts - Recording

Released 2018-12-07
Reviewed 2019-01-13

apostasy records

Obsceniteter är en av sakerna vi skriver om här på Hallowed. Detta tyska obscena band har funnits under lång tid, de firar faktiskt trettio år 2019 och detta nya album ser de väl som en bra start på den saken. Ett album som ser bandet med en förändrad uppställning, bland annat med ny sångare. De har även en ny bassist. Ett band som beskrivs som brutal dödsmetall i sitt elakaste format, något som förstås låter lovande för den som gillar den klassiska dödsmetallen.

Det handlar om klassisk dödsmetall, ingenting direkt överraskande när det handlar om det stilistiska utan det är ganska typiskt för genren. Till och med sången är den typiska. Smattrande trummor och allt det där. Klassiskt. Vi bjuds inte på några konstigheter och ett ganska typiskt urval av låtar för någonting i denna genre. En lite mer elak kritiker kanske till och med skulle kunna påstå att bandet saknar fantasi och kreativ förmåga. De håller åtminstone albumet kort med en speltid strax under fyrtio minuter, sådant kan väl beskrivas som positivt.

Helt okej dödsmetall men det kan knappast påstås vara något som ger något bestående intryck. Det är ganska segt tycker jag och saknar lite driv. Lite mer energi hade inte skadat ett album som detta – det känns bara så ordinärt och det finns ingenting jag fastnar för utan jag tröttnar ganska snabbt, eller på en gång. Den som uppskattar den klassiska dödsmetallen kommer säkert att finna detta tilltalande, men jag tror inte riktigt att det kommer att gå speciellt väl hem för dem som har ett mer perifert intresse i genren. Det är helt enkelt inte ett speciellt spännande album.

Så, för dig som gillar dödsmetall kan det nog vara värt att kika lite närmare på detta album, du kan nog gilla det – samtidigt kan bristen på recensioner vid sökning på nätet vara lite oroväckande. Personligen är jag inte speciellt imponerad, det är som jag skrev tidigare ett okej album men det är också ett tråkigt och lite segt album.

Label: Apostasy Records
Tre liknande band: Krabathor/Fleshcrawl/Cannibal Corpse