Planet Asylum (EP 2015)

Produced by Rainer Pekkinen
Artwork by Petri Lampela

Released 2019-08-30
Reviewed 2019-09-21

inverse records

Modern industrimetall från Finland, så är det när vi ska handha ett nordiskt folkmord och dess debutalster. Genocide Vol. 666 är den finska kvartetten Northern Genocides debutalbum och det kan väl sägas ha ett ganska kul skivomslag. De har en EP i bagaget och släppte en singel på finska före albumet men engelska är förutom singelspåret det föredragna språket. Det är ett album som tar oss till en nukleär vinter, en apokalyptisk historia med andra ord.

Industrimetall, man kan väl jämföra med band som Rammstein och liknande. Det är lite åt det mer extrema håller med ruffig sång men melodi kommer från elektroniska inslag vilket skapar en hyggligt dynamisk ljudbild. Bra produktion och variation och albumet erbjuder ett hyfsat djup. Dock är det väl inte direkt det mest originella album jag hört, det påminner om mycket och sticker väl inte ut i någon bemärkelse. Speltiden är sansad med dryga fyrtio minuter så det är ingen större risk att man ska se det som ett för långt album.

Visst är det ett helt okej, till och med bra, album men det är inget som sticker ut och därför är det väl inte heller sådär våldsamt minnesvärt. Det är dock ett ganska kul album och den som uppskattar industrimetall bör nog ta sig en närmare titt på albumet, det är nog stor sannolikhet att man uppskattar det om man tillhör den fanskaran. Jag saknar dock en hitlåt som glänser, och något som drar mig till albumet – det känns lite som att det är ett av de där albumen som är kul att lyssna på men som man inte direkt kommer att minnas när årets bästa album ska summeras.

Genesis Vol. 666 är ett trevligt album, det glänser kanske inte men det är ett solitt hantverk från ett band vars debut lovar mer än den kanske levererar. Det är ett bra men det är inte ett speciellt album, och man kan väl påstå att finnarna börjar sin albumkarriär med ett säkert kort. Vågar de ta ut svängarna lite mer kommer de kunna bjuda på något riktigt spännande i framtiden, det här albumet känns lite för försiktigt för att verkligen kunna imponera.

Label: Inverse Records
Tre liknande band: Genus Ordinis Dei/Turmion Kätilöt/Rammstein