Recorded, produced and mixed by Matthijs Kievit
Mastered by Pieter Kloos

Released 2019-03-22
Reviewed 2019-05-19

nomansvalley.com
tonzonen records

Utanför drömmen kallar nederländska kvintetten No Man’s Valley sitt senaste album. Det är deras andra, det första kom 2016 och innan dess har de hunnit med två EP-skivor. Det är ett album med riktigt snyggt omslag och jag skulle definitivt kunna överväga att införskaffa LP-skivan bara för att få det omslaget i min samling. Nu har jag dock inte råd med sådant så det får vara för tillfället. Och när det gäller recensionen handlar det också i första hand om vad som finns innanför omslaget och där finner vi åtta spår varav ett är en mördarballad och ett annan är hökrock (och då menar jag inte en krock med hö utan en rockande hök).

Psykedelisk rock med bluesiga inslag är vad som bjuds över åtta spår. Speltiden känns sansad och variationen är ganska stor, vi erbjuds dessutom ett stort djup i låtarna som gör att albumet håller för upprepande. Hyfsad sångare, det är kanske det svagaste kortet. Produktionen är det starkaste kortet, ljudbilden är riktigt snygg. Bra fantasi på låtarna dessutom, det känns trots mycket bekanta inslag ändå relativt fräscht. Det är trots ett pressat inspelningsschema med en del live inspelningar i studion och så vidare, ett album som framförs snyggt och med en känsla av självklarhet hela tiden. Det är en riktigt stark produktion.

Ett bra album med sköna låtar som tar en från drömmens värld och till drömmens värld. Musiken reflekterar omslaget ganska väl, det är bra låtar och man får leta om man vill hitta några svagheter då det är ett solitt album från start till mål. Kanske att jag saknar en riktigt vass hitlåt som sticker ut och fängslar lyssnaren, något som får mig att vilja återvända till albumet om och om igen – det hade definitivt lyft albumet från bra till fantastiskt.

Jag gillar detta album, det innehåller bra låtar och en del intressant kreativt tänkande. Det har dessutom ett snyggt omslag så om man gillar den psykedelsika rockmusiken, den bluesiga rockmusiken eller något åt det hållet bör man definitivt ta sig en närmare till på Outside the Dream – ett kul album helt enkelt.

Label: Tonzonen Records
Tre liknande band: Pink Floyd/Motorpsycho/Dool
Betyg: HH