Alliance of Thieves (2016)

Recorded and produced by Dean Wells at Wells Production Studio, Melbourne

Released 2019-11-15
Reviewed 2019-11-16

meshiaakband.com
mascot label group

Det här var ju en positiv överraskning, det kunde jag konstatera redan första gången Mask of all Misery snurrade i min musikspelare. Det är tungt, aggressivt, melodiöst och så vidare, ett episkt album skulle man nog kunna påstå. Bandet Meshiaak är från Australien, deras hyllade debut kom 2016 och nu kommer uppföljaren och den kanske porträtterar en mask man inte gärna drar på sig. Det är ett ganska mörkt album tematiskt men de klämmer in lite hoppfulla visioner också vilket skapar fin dynamik.

De hamnar i groove/thrash metal-facket med fräschare ljudbild än det mesta jag hört i genren. De tio låtarna bjuder på stor variation och dynamik som alltså pendlar mellan hopp och förtvivlan, mörker och ljuset i tunneln, och allt det på ett sätt som åtminstone tänker lite utanför boxen. Produktionen är alldeles lysande och ger en spännande ljudbild, sånginsatsen är också riktigt bra och det är sång med väldigt bra dynamik. Ingenstans känns det tjatigt och albumet är definitivt inte för så långt att det känns för långt, snarare kanske tvärtom vilket är ungefär som det ska vara, låt lyssnaren vilja ha mer snarare än mindre.

Många bra låtar men det är svårt att inte fastna för Bury the Bodies som bryter av snyggt mot omgivande spår och sticker ut, att det dessutom är ett riktigt bra spår gör inte saken sämre. Avslutningen Godless och Inledningen Miasma är andra spår som griper tag i mig om lyssnare och det hela känns som ett väldigt fängslande album. Visst finns det väl en del mindre brister, som på vilket album som helst men det är inget som kommer att störa någon lyssnare. Jag rekommenderar att ni drar på er masken och bara njuter av riktigt bra svängig modern thrash metal.

En av årets överraskningar, det är alltid kul när man får något spännande som man inte riktigt förväntat sig. Meshiaaks andra album är väl värt att titta närmare på, det är definitivt en kandidat till min lista över årets finaste album, kanske är det ett av de tio som får plats i årskrönikan. Men oavsett om Mask of all Misery hamnar på den listan eller ej så är det ett album jag rekommenderar att ni tittar närmare på, det vore faktiskt dumt att missa detta album.

Label: Mascot Records/Mascot Label Group
Tre liknande band: 4Arm/Terramaze/Trivium