Dustin Tomsen - lead guitar

Arranged by Marc Vanderberg, Thorsten Eligehausen
Mixed and mastered by Thorsten Eligehausen at darkSIGN-music SoundLab

Released 2019-03-29
Reviewed 2019-06-15

dark sign records

Tyske musikskaparen Marc Vanderberg släpper sitt andra album, det kallas Phoenix from the Ashes och är ett album med ett gäng olika sångare där kanske sångare Göran Edman är den mest välbekante. Vi bjuds annars på ett hyfsat skivomslag och tio låtar, tio låtar som knappast kan påstås bjuda på överraskningar men ändå på en del variation då låtarna stilistiskt spänner över ett hyfsat brett musikaliskt spektrum mellan hårdrock/rock och metal.

Man kan tänka sig att Vanderberg inspirerats av Yngwie Malmsteen, Europe och lite annat svenskt – det drar lite åt det hållet. Produktionen är bra men kanske inte överdrivet speciell och ljudbilden är relativt typisk för genren. Bra sångare överlag, speciellt Edman men de andra håller bra klass också. Kanske lite sterilt, lite känslolöst och överarbetat när det gäller den övergripande känslan – men speltid och variation kan man inte klaga på.

Helt okej album, låtmaterialet håller okej klass rakt igenom med hyfsat medryckande låtar och så vidare. Knappast ett speciellt album på det sättet att det erbjuder musik som känns fräsch eller nytt, inte heller med spår som verkligen rycker med eller imponerar. Som jag skrev i föregående stycke så känns det lite sterilt och känslolöst, de hade behövts lite mer personlighet och driv för att sticka ut och för att tilltala mig som lyssnare. Det har fått en del positiva betyg dock, så kanske bör ni ta mitt omdöme med en nypa salt, samtidigt finns det flera mindre positiva omdömen i recensioner också så sannolikheten för att det är ett ganska ordinärt eller mediokert album är väl hyfsat stor.

Den som uppskattar klassisk hårdrock/heavy metal kan tänkas uppskatta detta album och bör kanske kika lite närmare på detta album, det borde trycka på rätt knappar för er. Samtidigt kan jag väl inte direkt påstå att det är ett album som sticker ut på något sätt, ni kanske gillar det men det är väl tveksamt att tro att det är ett album någon kommer att se som ett favoritalbum. Helt okej men föga imponerande kanske man skulle kunna använda som slutsats till denna recensionstext.

Label: darkSIGN-Records
Tre liknande band: Malmsteen/Europe/Black Sabbath