Sébastien Tarridec – bass
Simon Herbaut – guitars

Released 2019-07-31
Reviewed 2019-10-12

thelumberjackfeedback.com
deadlight records

Vanliga dödliga är vad vi får stifta bekantskap med när vi tar oss an The Lumberjack Feedbacks debutalbum som de alltså kallar Mere Mortals. Apokalyptiskt står det bland annat i pressmaterialet, det kanske stämmer på de soniska landskapen som målas av två gitarrister, en bassist och två trumslagare, Mere Mortals får man väl anta att de är. Omslaget är hyfsat, ger kanske nästan en dramatisk känsla om en förestående apokalyps.

Post-hardcore eller sludge används för att beskriva bandets musik och det kan väl inte direkt sägas vara fel. Tung och lågmäld släpande metallisk musik som obönhörligen drar sig framåt genom ett album där tempot är lågt men slår likt en tsunami. Trummorna är ganska distinkta och ljudbilden är snyggt målad med starka nyanser mellan de soniska inslagen vilket ger en väldigt positiv känsla mot bandet och deras musik, en riktigt solid produktion helt enkelt. Kanske att det hade kunnat vara något lite kortare, de sju spåren klockar in på knappa femtio minuter vilket kan känns som några minuter för mycket.

Överlag är känslan positiv, musiken är tung och nästan hypnotisk, allt känns välgjort och så vidare. Låtarna håller god kvalité. Dock tycker jag inte att det riktigt lyfter, det känns lite återhållet nästan, som att de inte riktigt verkar våga låta musiken ta ut riktningen utan de själva begränsar den lite och därför begränsar de också kvalitén en del. Den som gillar instrumentala grejer och då kanske speciellt sludge kommer att finna detta album tilltalande, det har definitivt mycket positivt att erbjuda även om det i genren finns betydligt mer intressanta alternativ än Mere Mortals.

Man lär inte bli besviken om man tar sig an Mere Mortals, däremot kan jag nog tänka mig att man kanske inte heller blir exalterad. Det är ett bra album med bra låtar men det är inte ett album som sticker ut och det mest sannolika är att de kommer att drunkna i en flod av liknande band och snabbt glömmas bort. Det är dock inte osannolikt att de efter ungefär två och ett halvt år kommer att slå tillbaka och då kommer man inte lika lätt kunna avfärda vad bandet har att erbjuda. Det finns mycket hos The Lumberjack Feedback som kan utvecklas till något oerhört spännande men de har en del att göra innan de når dit.

Label: Deadlight Records
Tre liknande band: Neurosis/Pelican/Omega Massif
Betyg: H