Logo by Karmazid
Layout Geroge Zacharoglou

Released 2018-05-25
Reviewed 2019-02-21

lordvigo.de

no remorse records

Lord Vigo säger att sex måste dö, det är ju förstås en tanke och man kan ju fundera på vilka dessa sex skulle vara. Donald Trump, Vladimir Putin, Viktor Orban (eller hur han nu stavar), Jimmie Åkesson, Filipinernas president och den nya brassepresidenten kanske är mina kandidater. Men eftersom jag är emot dödsstraff som princip så kan jag förstås inte skriva under på något sådant men världen skulle nog vara bättre utan dessa. Tematiken på detta album är inspirerat från Carpenters film The Fog och det är bandets andra album – snyggt färgschema på omslaget, dock kunde omslaget kanske ha varit lite bättre.

Doom metal, det är vad det handlar om. Episk doom metal står det i pressmaterialet och varför inte kalla det så? Det är åtta låtar som börjar med Elisabeth Dane och avslutas 21 april 1880, så om ni fastnar i albumet för mycket kanske ni finner er i dimman av en svunnen tid oförmögna att ta er därifrån, så dramatiskt kanske det är. När det gäller produktionen tycker jag nog att det finns en del att önska, det är ingen topproduktion skulle jag väl vilja påstå. Även det kreativa lämnar väl lite att önska då bandet inte direkt slår mig som nytänkande eller revolutionerande – inte heller känns det som att de erbjuder något direkt fräscht. Lite nostalgiskt, lite fantasilöst är det nog men det hålls trots allt relativt kort och man hinner inte bli överdrivet trött på albumet innan det tar slut.

Helt okej, kanske till och med ganska bra. Låtmaterialet är schysst med genomgående god kvalité även om det kanske inte är något som sticker ut överdrivet mycket från massan. Men även om det är bra så är det kanske inte det mest minnesvärda album som släppts vare sig totalt sett eller i doom metal-genren. Det är en solid produktion med solida låtar men inget direkt revolutionerande eller fantastiskt. Men visst, de som gillar doom metal kommer med största sannolikhet även att gilla detta album.

Solitt album. Det är bra även om man kan önska lite mer originalitet, lite vassare produktion, lite mer fantasi och kanske lite annat också. Samtidigt tycker jag att bandet gör mer eller mindre vad man kan förvänta sig av ett lite mer obskyrt band i doom-genren och den som uppskattar denna genre kommer säkerligen att vara positivt inställt till detta album. Lord Vigo har helt enkelt skapat ett trevligt andra album som men definitivt bör kika närmare på om man uppskattade deras första album.

Label: No Remorse Records
Tre liknande band: Candlemass/Pentagram/Witchfinder General