Terje Johannesen

The basis of the album was recorded live in studio and mixed by Alex Møklebust and Terje Johannesen

Released 2018-11-02
Reviewed 2019-01-17

ljungblut.com
karisma records

Norskt blir det idag, det är bandet Ljungblut som till och med sjunger på norska. Det är ett band som började som soloprojekt för bassist och låtförfattare Kim Ljung 2005. Han ville ha en kanal att få ut sina alster som inte passar i hans huvudband, det har senare utvecklats till en kvintett. Från början var låtarna på engelska men sedan blev det på norska istället, detta är det tredje albumet på norska. Vi får ett album med flera historiska referenser såsom Hasselblad som handlar om kamerorna som lämnades på månen, så om du vill ha en gratis sådan finns det ett gäng på månen. Men vi får också låtar som refererar till Ljungs kroniska migrän (det är ett kul tillstånd) och så vidare. Ett turkost album, ett sparsmakat omslag.

Som svensk är det förstås lätt att komma att tänka på det numer avpolletterade bandet Kent när man hör Ljungblut eftersom det påminner en del om det bandet. Melankoliskt mörk, poppig rockmusik. Ganska stark variation i tempo och dynamik för att det är ett album som aldrig står helt still. Rätt snygg ljudbild tycker jag, även om jag kan tycka att sången ibland drunknar lite i ljudbilden och man ofta inte riktigt hör vad som sjungs, det kan ju i och för sig ha att göra med att det norska språket är ganska löjligt. Albumet är varierat och jag tycker att det har ett stort djup, positivt är också att de håller det kort och koncist – det får plats på en vinylplatta.

Kul album med schyssta låtar, inget att klaga på när det gäller den saken. Kanske att den där riktigt vassa hitlåten saknas, men det gör ju också den där risigaste låten. Jag tycker nog att den inledande Hasselblad är den vassaste, kanske också flottare att göra en låt som heter Hasselblad än en som heter Canon eller Nikon – om inte annat så känns det ju mer skandinaviskt. Jag tycker att det är ett ganska kul album, kanske inte gör något massivt avtryck på mig men det låter bra och jag har tyckt om att lyssna på den. Jag tror dock inte att jag kommer att minnas den nu när jag skrivit denna recension.

Gillar du Kent kommer du säkerligen att gilla detta album, och kanske även detta band – jag har inte hört dem tidigare så jag vet inte hur representativt detta album är. Det är i alla fall kul och kan nog vara värt att titta lite närmare på för den som gillar lite mer alternativ och melankolisk rockmusik.

Label: Karisma Records
Tre liknande band: Kent/Seigmen/Zeromancer