All songs were composed, produced, tracked by Greg Wilkinson at Earhammer Studios in Oakland, CA in Dec 2015.
Mixed and mastered by Greg Wilkinson at Earhammer Studios in Oakland, CA in Dec 2017.
Artwork by Max Rain

Released 2019-03-08
Reviewed 2019-04-09

sentient ruin

Läderhandske, det var ju också något att kalla sitt musikaliska projekt där debutalbumet kallas evig animation men det kanske inte är för den som gillar animerade filmer utan det kanske är den där andra definitionen av animation. Hursomhelst så är omslaget nedkluddat av en trettonåring med ADHD vars talang ligger inom andra områden än konst. Bandets logotyp måste ha tagit hela tretton sekunder att designa och tillverka, det visuella känns oerhört billigt och det känns inte som något som skulle passa i min vinylsamling.

Musikaliskt är det väl dödsmetall, kanske också med inslag av det doomiga, crust och den typen av musik. Det är ganska råbarkat och opolerat, lite som något från förr där tiden stått lite stilla och rädslan att förändras har stoppat den riktiga kreativiteten. Det känns som det mesta annat liknande, vrålig sång, träig ljudbild, känsla av grottlevande organismer, inga organister, det känns väldigt fantasilöst måste jag påstå. Det är åtminstone ganska sansat när det gäller speltiden men jag tycker ändå att det tar lång tid spela sig genom albumet eftersom det inte känns särskilt spännande eller tilltalande.

Nu är väl inte jag ingående i målgruppen för album som detta så min åsikt betyder säkert inte allt för den som tänker sig att inhandla läderhandskens alster. Dock kan jag väl säga att det skulle vara ytterst förvånande om detta album fick något större genomslag då det knappast på något sätt är tillräckligt intressant för att gå hem bland fler än ett litet fåtal. Jag skulle rekommendera att om du inte är fascinerad av den råare, argare och enklare extremmetallen kan du strunta väldigt mycket i detta album då det finns betydligt roligare alternativ i den musikaliska världen.

Det finns bättre läderhandskar att välja och dem man har på händerna är nog både roligare och bättre musikaliskt än detta album. Det är inte speciellt imponerande eller spännande och det känns som att det helt enkelt finns bättre saker att spendera sin tid på än att lyssna på Leather Glove och dess debutalbum. Kanske kan man säga att min hand inte passar i denna handske.

Label: Sentient Ruin Laboratories
Tre liknande band: Brainoil/Coffins/Undergang

Betyg: HHHHHHH (2/7)