Recorded at Roth-Händle, Ghost Ward, Uninvited Studio
Artwork and Layout by Costin Chioreanu

Released 2019-02-22
Reviewed 2019-07-11

klingwall.se
vicisolum records

Fredrik Klingwall har slagit sina påsar ihop med Julia Black från Rumänien och de har tillsammans skapat albumet Sentience. Ett album som också innehåller lite andra fina musiker och kompetent folk bakom spakarna – inte det snyggaste skivomslaget kanske men det fungerar.

Sentience är väl en ganska träffande titel på detta drömska album som ibland nästan blir hypnotiskt med sina atmosfärer och Julias väldigt fina stämma. Det är väl främst atmosfären som fängslar, produktionen är bra och ljudbilden snygg. Det är inte helt enkelt att bara placera dem i ett fack då det är byggt i många lager och känns nästan lite abstrakt. Mycket djup. Kanske inte mycket variation då låtarna är i ett lugnt tempo hela vägen och det kan vara så att man förväntar sig någon form av klimax men det kommer aldrig riktigt – lite som att albumet bygger upp en stämning som aldrig kulminerar i något, ungefär som en film som saknar den avslutande akten.

Det är svårt att ställa sig våldsamt negativt när något är fräscht och välgjort, samtidigt är inte fräscht och välgjort allt – det måste ju finnas substans och innehåll också, något som känns att det saknas. Någon eller några låtar med lite mer ös hade inte skadat, det hade adderat lite välbehövlig dynamik till albumet. Det blir lite segt tycker jag, väldigt snyggt och med bra atmosfärer men också lite känslan av vaggvisa eller något annat sömnigt. Hade det varit lite mindre sömnigt hade det kunnat vara ett väldigt vasst album – jag skulle dock inte påstå att detta är ett dåligt album, tvärtom.

Bra, men inte fantastiskt, det är en logisk slutsats efter många genomspelningar. Julia sjunger bra, melodierna är bra, atmosfärerna är bra, det är mycket som känns bra på detta album. Det är bara lite synd att det saknas lite dynamik och lite tempo – dock kan det vara ett intressant album för den som gillar det lite mer abstrakta och atmosfäriska. Ett ganska kul album.

Label: ViciSolum Records
Tre liknande band: Fredrik Klingwall/Anima Morte/Rising Shadows