Keld Rud Nielsen - Producer, Cover art
Jesper Møller - Producer

Released 2019-11-15
Reviewed 2019-11-15

jerkstore.dk

art gates records

Bandets namn har inspirerats av en Seinfeld-episod och det kommer från Danmark, ett gäng som hunnit med fem album före detta, det första kom för tjugo år sedan. Vägen tog slut senast men tydligen fanns det en liten grusväg eller något som tog dem vidare till The Great Time Robbery. Det är kanske inte det vackraste skivomslaget jag sett i mitt liv, kanske är det en bild av grusvägen eller så är det tidens sandkorn vi får se där. Vad det nu än är så har jag lyssnat på skivan och kommit fram till att det nog var tur att inte vägen tog slut med albumet 2012 utan att det fortsatt för ett album som detta får gärna stjäla några minuter av min tid.

Känns som ganska klassisk och okomplicerad hårdrock med stark känsla för melodi och tydliga refränger, modernt och snyggt producerat och med sansad speltid. Jag gillar sångaren som har bra känsla och snygg karaktär, en stark rocksångare helt enkelt. Det är ett album med bra pondus och låtar som framförs med en självklarhet som inte är självklar för alla band jag lyssnar på, med bra variation och stort djup har de också skapat ett album man inte så lätt tröttnar på eller som får känslan av att vara långt. Det är en kvalitativ produktion och även om det knappast bryts många gram ny mark eller annat så känns det ganska fräscht.

The Great Time Robbery är ett riktigt vasst album med många riktigt vassa låtar, kanske att de kunde ha hoppat över sista låten eller så. Man ska egentligen leta väldigt noggrant för att hitta några brister och det är ingenting man borde göra om man inte är kritiker. Visst finns ju argumentet att de inte direkt kommer med något nytt, det är alltid ett giltigt argument när det gäller kreativa branscher, men när det känns fräscht och låter väldigt bra blir ju det argumentet svagare. Det känns väldigt svårt att argumentera mot spår som Pile of Excuses, The Uphill Climb, Bildness och några till riktigt vassa spår. För mig känns det självklart att titta närmare på ett album som detta, det är riktigt bra.

Kanske inte riktigt ett album för topp tiolistan över 2019 men knappast långt efter. Jag tycker att Jerkstore bjuder på ett riktigt fint album med några riktigt vassa hit-låtar, det vore nästan dumt att inte ge det en chans. Det här albumet får gärna råna 45 minuter av min tid då jag kan tänka mig många saker som skulle vara betydligt sämre att lägga 45 minuter på.

Label: Art Gates Records
Tre liknande band: Soundgarden/Smeer/Metallica