Produced by Coen Molenaar
Recorded in Narteb Haak's Studio

Released 2019-10-25
Reviewed 2019-10-10

janakkerman.com
mascot label group

En fingerfärdig holländare som varit med ett tag nu, det är vad jag kikar på nu. Jan Akkerman känd från legendariska progrockarna Focus släpper nytt studioalbum, det kallas Close Beuty of omslaget kan väl påstås vara ganska flott. Man kan väl också säga ”still going strong” med tanke på att Akkerman nu hunnit bli 72 år gammal och de flinka fingrarna är lika träffsäkra nu som de alltid varit – om man ska tro pressutskicket. Han är också väldigt hyllad, kanske speciellt i hemlandet där han till och med fått en kunglig hedersutnämning som tack för sitt bidrag till nederländsk musik, det är ju ganska stort. Men vad ska vi då säga om musiken?

Instrumental musik, proggig rock, mycket jazziga grejer, ingen direkt rockarrökare kan hittas bland de tolv spåren. Melodierna är väldigt tydliga och variationen är ganska stor, albumet innehåller allt från fromage, jubileum, spirituell integritet och mycket mer. Det är bra producerat och har ett hyggligt djup, kanske lite i längsta laget men variationen och dynamiken gör att albumet nog håller för hela speltiden.

När det bjuds Fromage kan man inte klaga det är alldeles förträffligt, och höjer albumets intryck sådär innan det tar slut. Annars är spår som Reunion och Retrospection sådana som tilltalar väldigt mycket. Jag tycker nog ändå att jag vill ha ett lite kortare, lite mer dynamiskt och intensivt album som går lite mer rakt på med lite mer fart än Ackerman erbjuder här. Samtidigt kan man inte säga annat än att upplevelsen att lyssna på detta album är positiv och det är ett tilltalande album som jag definitivt rekommenderar till den som gillar instrumental rockmusik.

Ackerman har gjort ett vasst album men jag tycker ändå att han skulle ha tagit ut svängarna lite mer, dels rockat lite fetare, lite mer fromage på bordet hade inte heller varit fel, men även om han spelar riktigt bra och skriver schyssta låtar så önskar jag att han vågade sig lite mer utanför boxen och kom med några liter mer ologiska inslag istället för detta som är ett vacker och välgjort men också lite förutsägbart album. Det ska dock slutsatsas med att konstatera att det är en stor chans att du finner detta album bra och att du borde ta en närmare titt på vad det har att erbjuda.

Label: Music Theories/Mascot Label Group
Tre liknande band: Focus/Jimi Hendrix/Zappa