Mixed & Mastered by Gorka Dresbaj
Cover art by Estér Galán

Released 2019-11-15
Reviewed 2019-12-02

inmute.com
art gates records

Spanska melodödsbandet [in Mute] kommer med sitt tredje album Chaos Breeder, ett album som knappast lär skapa kökaos när köpare flockas till det. De har bytt sångerska till detta album som för övrigt inte bjuder på ett alltför imponerande skivomslag och åtta kompositioner som spänner från Justice till Unhallowed Divination. På det hela taget kanske inte ett alltför lovande album sådär på pappret om man säger så.

Melodiös dödsmetall handlar det om, de jämförs med Arch Enemy och liknande och det är väl ingen dum jämförelse. Sångerska Vanja vrålar på ett brutalt och aggressivt sätt och bandets stil känns välbekant för den som har någon kännedom om den melodiösa dödsmetallen. Det kan väl inte direkt påstås att [In Mute] erbjuder oss något vi inte hört förr – känns ganska typiskt för genren skulle man kunna påstå utan att överdriva. Sånginsatsen är bra och detsamma gäller produktion, ingen av dessa är dock fantastiskt så att det får en att haja till och verkligen ta notis. Kanske inte så värst mycket variation genom låtlistan heller, det känns lite som att det flyter samman till en enhet utan speciellt mycket nyans eller dramatik. Speltiden är sansat och det är svårt att påstå att albumet är för långt.

Ganska generisk melodiös dödsmetall, inget som imponerar egentligen. Det är helt okej, definitivt inte dåligt men albumet har ingenting som verkligen fångar mig som lyssnare. Det finns massor av helt okej dödsmetall och detta album ligger i den nedre delen av dessa om man nu ska rangordna. Jag kan inte påstå att jag vill rekommendera detta album men kanske att den som uppskattar melodiös dödsmetall kan finna det tillfredsställande, kanske till och med riktigt bra men jag betvivlar att det har någon större genomslagskraft.

Chaos Breeder bjuder på för lite kaos och för lite äventyrslusta för att verkligen tilltala, [In Mute] måste våga ta ut svängarna betydligt mer om de vill nå fram. Det kan vara värt att titta lite närmare på detta album om du gillar melodiös dödsmetall, annars tror jag nog att det är ett album som är för försiktigt och lite för fantasifattigt för att fungera. Inte ett dåligt album men ganska långt ifrån ett bra.

Label: Art Gates Records
Tre liknande band: Arch Enemy/The Agonist/Trivium