Jan Örkki Yrlund - Guitars
Gerry Verstreken - Bass
Steve Wolz - Drums

Released 2019-02-22
Reviewed 2019-04-02

imperiaband.com

Imperia börjar få några år på nacken nu, vi recenserade dem första gången 2011 och blev ganska imponerande. Nu är det deras femte album jag skriver ner några rader om och det är på många sätt ett starkare album än Secret Passion som jag imponerades av 2011, men på ett annat sätt är det också ett betydligt tråkigare album. Det multinationella bandet där medlemmarna kommer från ett varsitt land går lite i samma fotspår som exempelvis Nightwish och de många banden som kommit i deras kölvatten. Norska sångerskan Helena sjunger bra och jag tycker att hon sjunger fräckare, fräschare och bättre på detta album än på föregångaren som var en ganska seg historia med ett par riktigt vassa höjdpunkter.

Det handlar ju om det där kvinnofrontade power metalliska, ibland gotiska, Nightwishiga med lite symfoniska undertoner, kvinnlig sång och lite operatisk känsla. Inga direkta musikaliska överraskningar framkommer under albumets nästan timmeslånga speltid utan det är ungefär de låtar man kan förvänta sig. Väl producerade och framförda på alla sätt, det låter snyggt och borde tilltala dem som bekänner sig som fans av genren, till exempel jag själv som uppskattar att lyssna på ett fint album som detta. Samtidigt kan man ju som kritiker inte direkt förringa att det är ett för långt album och att vi har hört det förr, andra band och bandet själva har gjort mycket av vad de gör på detta album bättre.

Flames of Eternity är ett ganska kul album med ganska kul låtar där jag speciellt uppskattar Fear is an Illusion som jag tycker är en riktigt snygg och kul låt – minnesvärd dessutom. Annars är väl albumet inte överdrivet imponerande, det är bra men sticker inte ut från massorna och känns väl mest som en solid insats. Det är inte nära toppen men inte heller nära botten om man säger så. Jag tycker väl egentligen inte ens att Yrlund som normalt gör schyssta skivomslag lyckats speciellt väl på den fronten utan det känns lite som ett album som borde ha varit bättre på de flesta plan.

Om du gillar de liknande banden, Nightwish eller något av alla de otaliga liknande banden som finns är chansen väldigt överhängande att du kommer att uppskatta detta album också. Det är solitt, det är bra, det är trevligt att lyssna och snyggt producerat med schysst sånginsats – chansen att man ska tycka illa om albumet är obefintlig. Kan vara värt att kika närmare på även om jag nog tycker att Imperia var bättre förr.

Sirenia/Theatre of Tragedy/Within Temptation