Roli Würsch - drums, vocals

Anthems For The Wild And Hungry (2017)

Released 2019-11-15
Reviewed 2019-12-06

thehydden.com

metalville

Det dolda, men med lite konstig stavning. En duo som släpper sitt andra album som fått namnet Vagabond Songs. Det har däremot inte fått det roligaste omslaget men kanske behöver man inte slå in sånger till vagabonder på ett speciellt snyggt sätt. Det är tio vagabondsånger som erbjuds, men är de någonting att ha?

Det handlar väl om grunge/hårdrock av relativt klassiskt märke. Med modern produktion och hygglig låtvariation kan duon skapa ett album som kanske inte kan beskrivas som unikt men det har några relativt fräscha inslag. Vi bjuds på hygglig sång och en del variation, speltiden är också sansad så man kan nog utan att överdriva kalla Vagabond Songs för en kompetent produktion. Det är dock knappast ett album som kommer att sticka ut nämnvärt om man jämför med annat liknande, varken stilistiskt eller sett till kvalité.

Vagabond Songs är ett ganska bra album tycker jag ändå, inte helt generiskt och tråkigt utan det finns en del positiva tendenser och några riktigt trevliga låtar. Jag tycker nog främst att den inledande trion av låtar är den finaste på albumet, speciellt andra och tredje spåret som bryter av lite och känns riktigt bra. Så det kan nog vara ett album man kan kika lite närmare på om man gillar den grungiga musiken, det finns en del positivt som säkert kommer att uppskattas av en del publik.

Det finns inga direkt uppenbara svagheter i Vagabond Songs, det är ett album som fungerar och som de flesta kommer att ställa stig positiva till i någon grad. Men även om de flesta ställer sig positiva har jag svårt att se att någon skulle hoppa glädjeskutt, så bra är det inte. Det hade varit roligt med lite mer äventyrlig musik men det får man inte särskilt ofta och The Hydden har trots allt satt samman ett album som är ganska kul att lyssna på.

Label: Metalville
Tre liknande band: Dog Eat Dog/Wolfmother/Henchman