Hootenanny Freaks (EP 2013)
Rebel Soul (EP 2016)

Released 2019-03-26
Reviewed 2019-07-19

hootenannyfreaks.com
secret entertainment

Finnarna i Hootenanny Freaks har hållit på ända sedan 1987 om man ska tro hemsidan, det är en ganska respektabel längd på musikkarriären. Dock kan man ju inte påstå att de har speciellt mycket i form av inspelningar att komma med utifrån en sådan karriär, två EP, en singel för tjugoårsjubileet och nu kommer första albumet. De kallar albumet Freakshow och man kan ju inte direkt påstå att det har världens snyggaste skivomslag, inte ens nära. Det är ett album med elva spår varav det avslutande är ett livespår, och de är alla inspirerade av klassisk rock från 70- och 80-talet.

Musik som går rakt på ska, enkelt och klämkäckt. Hyfsat producerat men inget speciellt, faktum är att helheten präglas av det enkla och ambitionsnivån verkar inte större än så. Det tycks som att det ska vara enkelt och lätt att uppskatta, vilket det kanske kan vara. Variationen genom albumet är hygglig då spektrat av låtar inom formatet är hyfsat brett med upptempo och lite mer åt det balladiska hållet. Ingenting direkt unikt, det var populärt med liknande på åttiotalet, det går lite åt sleaze-hållet kanske, glammigt kanske också, Mötley Crüe och den typen av musik tycks vara det som inspirerar.

Det är väl enkelt att tycka om men man tröttnar ganska snabbt och söker sig till mer underhållande och mer originella alster. Dock kan det väl beskrivas som så att den som uppskattar sleaze eller enklare hårdrock kan tänkas uppskatta detta album, det är väl vare sig bättre eller sämre än många liknande album som släppts genom åren. Det känns bara som något som hörts många gånger förr och det fångar en inte så det känns lite som ett album man snabbt glömmer, som kanske inte heller ger intrycket av väl använda pengar.

Freakshow är inte ett dåligt album, det är väl i grund och botten helt okej men helt okej är ju inte direkt vad som får ett album att sticka ut bland den mängd album som släpps nuförtiden. Givetvis bör man ta sig en lite närmare titt om man gillar genren, annars tror jag inte att man kommer känna att man missat något. Freakshow är nog inte så uppseendeväckande som en ”freakshow” skulle kunna vara.

Label: Secret Entertainment
Tre liknande band: Mötley Crüe/Crazy Lixx/Poison