Deliverance (2015)

Recorded with Justin Hill
Mixed and mastered by Will Putney

Released 2019-06-07
Reviewed 2019-08-31

arising empire

De har en fegis hjärta och de släpper sitt fjärde album som innehåller tio låtar och har ett ganska tråkigt omslag. Man kan läsa i pressmaterialet att bandet har ny sångare vilket förstås lett till viss förändring av bandets musikaliska karaktär. Dock kan man ju ändå lite undra att om de har en fegis hjärta kanske de också är fegisar på det musikaliska planet – vilket vore tråkigt.

Metalcore, rivig med massor av attityd och energi – bra driv. Sångaren är bra med fräsig röst både när han sjunger aggressivt och när han sjunger lite klarare. Produktionen är också bra och albumet hyggligt varierat, speltiden känns sansad och det känns som att The Disconnect är ett väl genomarbetat och välgjort album. Men jag saknar originella idéer, albumet känns lite fantasifattigt och det känns som att vi hört det förr och det känns inte speciellt fräscht ur det perspektivet.

Inte mycket att klaga på här, jag gillar speciellt när det blir rivigt och energiskt och jag tycker att albumet bjuder på bra låtar och kvalitativ musik men kanske utan att verkligen sticka ut. Det finns bättre liknande musik, en och annan hitlåt hade definitivt varit väldigt positivt för detta album då jag tycker att det låter vasst och som att bandet definitivt har något att komma med även om de kanske inte riktigt levererar det där extraordinära den här gången.

Bandets fans kommer att uppskatta detta album, det lär nog även uppskattas av dem som gillar metalcore och den typen av musik. Det känns som ett album som är väldigt solitt och som väldigt få kan tänkas ogilla, det är ett album som kan vara kul att kika lite närmare på.

Label: Arising Empire
Tre liknande band: No Consequence/Architects/Monuments