Mixed and mastered by Gianmarco Bellumori at Wolf Recording Studio
Co-production: Gianmarco Bellumori/Agoge Records/The Great Divide

Released 2019-06-11
Reviewed 2019-07-08

thegreatdivideitaly.com
agoge records

Union Reloaded är italienska bandet The Great Divides debutalbum, ett album som är inspelat live i studion och som bara släppts i det digitala formatet. Kanske är det därför det känns som det inte arbetat det minsta med omslaget. Bandet formerades annars redan 2010 och nu till sist bjuder de oss på ett debutalbum som alltså är inspelat live i studion.

Musikaliskt är det alternativrock/-hårdrock/-metal med lite inslag av grunge och sådant, mycket välbekanta och raka rockvarianter helt enkelt. Ganska medryckande och ösigt, jag kommer att tänka en del på Tesla när jag lyssnar, inte Nikola Tesla eller bilmärket utan bandet med det namnet – kanske har omslaget en viss påverkan där också. Variationen mellan låtarna är bra, framträdandet är snyggt och ger en starkt spontan känsla med energi och driv. Det känns skönt rockigt och inte så tråkigt tillrättalagt som mycket av musiken i genren känns, därför ger albumet också en fräsch känsla trots att bandet knappast kan beskyllas för att återuppfinna någonting inom rockmusiken – allt är välbekant men samtidigt riktigt fint utfört.

Det är bra, riktigt bra till och med. Spontaniteten och det lite råa, det inte så tillrättalagda skapar ett album som känns mer levande än många av de ganska fyrkantiga och alldeles för tillrättalagda album som genren ofta presenterar oss med. Lite synd kan jag väl tycka att det är att vi inte får albumet på vinyl, men å andra sidan skulle de behöva ett roligare skivomslag för att det skulle nå sin fulla potential. Förutom bristen på fysisk utgåva ser jag väl ingen direkt svaghet i detta album, däremot många styrkor i låtar som exempelvis inledande Rise.

Kul album som definitivt kan vara värt att kika lite närmare på, speciellt om du uppskattar den gamla hederliga rockmusiken som går rakt på sak. Fräscht men ändå välbekant och underhållande. Att konstatera att Union Reloaded är ett kul album får bli min slutsats till denna recension.

Label: Agoge Records
Tre liknande band: Tesla/Gotthard/Tempesta