Gabriel Consiglio - Producer
Kris Verwimp - Cover art

Released 2019-01-18
Reviewed 2019-05-31

furorgallico.it

scarlet records

Folkmetallarna i Furor Gallico återvänder med sitt tredje alster som de kallar Dusk of Ages, ett album med snyggt skivomslag. Det ser alltså spännande ut och jag kan konstatera att bandet släppt sina alster med fyra års mellanrum, det fösta kom 2011, uppföljaren 2015 och det senaste nu 2019. De har fått positiva omdömen varje gång men kanske aldrig stuckit ut på samma sätt som genrekollegor i stil med Eluveitie och liknande. Men italienarna har stått för god kvalité och fina album som bör tilltala den som gillar genren, och man kan väl påstå att de fortfarande står för god kvalité då detta album bör tilltala deras fans minst lika mycket som de två föregående.

Folkmusikinfluerad dödsmetall är vad det handlar om när Furor Gallico skapar. Sången är vrålad, vi hör mycket inslag av folkmusik vilket skapar både melodi och dynamik. Jämfört med föregående album får vi finare produktion men i övrigt låter det väl ganska mycket som tidigare, fans kommer känna igen det musikaliska. De bryter väl inte direkt mycket ny mark om man säger så. Kanske kunde de förutom att hitta lite fräschare idéer också hålla det lite kortare då närmare timmen känns lite väl tilltaget och en eller två låtar hade vi nog kunnat vara utan.

Relativt kul album, bra är det. Inte nyskapande eller fängslande kanske men det låter bra och känns lättlyssnat och lätt att ta till sig. Furor Gallico skapar solid folkmetall, det är tredje välgjorda och solida albumet de skapat. Lite känns det som att man vet vad man får och man ska inte förvänta sig några överraskningar, det blir ju pålitligt men kanske inte så spännande och inte heller något som triggar ens intresse sådär våldsamt mycket.

Helt klart ett album man kan lyssna på, ett antal gånger. Gillar man folkmusikalisk dödsmetall så kommer man tycka om detta och vilja låta det snurra i skivspelaren ett antal gånger. Det finns dock dem som gör det betydligt bättre än Furor Gallico och därför är det svårt att frambringa den där riktigt stora entusiasmen för deras musik, man kan dock konstatera att de pålitligt skapar bra musik som inte lär göra någon fanatiker besviken.

Tre liknande band: Eluveitie/Falkenbach/Ensiferum