Mastered by Marco Canavese in Nadir Studios
Produced by Brigante Records (BRP034), Scatti Vorticosi and Edison Box
Artwork by Luca “Solomacello”

Released 2018-11-27
Reviewed 2019-05-02

forbidden place records

Det var ett tag sedan detta album släpptes, även om det kom på vinyl ganska nyligen så ”urgency” har inte riktigt varit min grej i recenserandet av detsamma. Det är andra albumet för den italienska trion, ett album som erbjuder åtta nya låtar och ett inte alltför spännande omslag. De beskrivs med många genrenamn och så vidare, kanske kan man ana att det är ett band med lite idé och kreativ förmåga men de kan ju också vara något helt annat. Jag har spelat albumet många gånger nu och kan väl inte direkt säga att det är ett album som ger ett alltför starkt avtryck.

Musikaliskt beskrivs dem som noise rock, stoner, alternative och metal i pressmaterialet och det kanske inte är ett helt osant sätt att beskriva albumet. Post rock/metal är väl andra definitioner man kan beskriva det, eller kanske helt enkelt hårdrock för det är ungefär den känslan jag får när jag lyssnar på detta album. Det är lite sådär lagom klämkäckt och med låtar av en ganska klassisk karaktär. Men också låtar som inte direkt sticker ut i jämförelse med musik vi alla hört tidigare, och variationen är inte heller speciellt stor heller men de håller speltiden relativt sansad så man kanske inte ska klaga alltför mycket på den saken. Jag kan väl också tillägga att produktionen är okej men också ganska intetsägande.

Intetsägande är för övrigt min övergripande känsla när jag lyssnar på detta album och när det tar slut minns jag ingenting av albumet. Det är helt enkelt ett album man aldrig riktigt lyssnar på, hissmusik är väl en tanke som flugit genom mitt medvetande fler än en gång när detta album snurrat i musikspelaren. Italienarna behöver mer energi, mer karisma, egentligen behöver de mer av allt eller att bara kasta bort sitt gamla koncept och tänka ut något fräschare och roligare – detta känns inte särskilt intressant.

Visst kommer det säkert fungera hos vissa och man kan inte direkt påstå att det är dåligt, det är helt okej på alla sätt men det finns ingenting som griper tag i mig som lyssnare. Något minnesvärt hade adderat mycket värde till detta album men det finns inget sådant och albumet faller därför snabbt i glömska och intetsägande känns som det ord som bäst beskriver detta album.

Label: Brigante Records/Forbidden Place Records
Tre liknande band: Quicksand/Jawbox Aeges/Glassjaw