Artwork by Nestor Avalos
Promotion pictures by Rikard Ekberg, Madeleine Liljestam and Machine Room Design

Released 2019-11-22
Reviewed 2019-12-10

eleine.com
black lodge

Svenska bandet Eleine kommer med en EP efter sitt album Until the End som kom förra året, på den får vi någon symfonisk version av en låt från förra albumet och en Rammstein-cover tillsammans med ett par nya låtar. Ärligt talat kan väl ingen idag påstå att EP-formatet är nödvändigt nuförtiden, varför inte släppa nya låtar, covers och så vidare på den där skräpiga youtube-tjänsten och be done with it? All Shall Burn kallar de sin EP som jag trots viss aversion mot formatet har spelat igenom x antal gånger nu och konstaterar ungefär samma sak som jag konstaterade sist jag skrev om Eleine, symfmetall med kvinnlig sångare som trycker på rätt knappar – lite som en tråkigare version av Epica.

Symfonisk metal med kvinnlig sångare, hyfsad sångare ska tilläggas. Det kryddas med lite vrålig sång och lite industri när man gör cover på Rammstein, den manliga sången är minst sagt beige. Bara fem spår så det är kort och koncist, tack vare en cover också ganska varierat. Dessutom är det snyggt och bra producerat, finns inget att klaga på när det handlar om produktionen. Fantasin är en annan fråga, den lyser med sin frånvaro – det finns definitivt mycket de hade kunnat göra för att fräscha upp sin framtoning men de kanske inte vågar. Det finns ingenting på detta album som känns fräscht eller nytänkande, inga överraskningar. Tänk vilken fräsig cover ett kvinnofrontat band hade kunnat göra av Mein Herz Brennt men istället går det för så identiskt som möjligt, jag ville höra den låten Eleiniserad istället.

Tråkigt! De två första spåren är bra, covern helt onödig och symfonilåtarna bidrar egentligen med väldigt lite. Mer drama, mer fantasi och mer egna idéer efterlyses då det känns mest som en onödig produkt vars enda syfte är att plocka pengar från de som bekänner sig som fans till bandet. Om man vill hårdra det kan man väl påstå att fysiska produkter av denna är ren miljöförstöring och resursslöseri. Visst är det inte uselt men om de nu vill släppa en EP hade en digital varit mer än tillräckligt, men bäst av allt hade varit att inte släppa denna alls och istället fokusera på att göra ett bra album.

Eleines fans kommer säker att tilltalas av detta, det trycker på samma knappar som tidigare men varför så fantasilöst? Om de ändå ska göra en EP, varför inte göra något lite mer experimentellt och våghalsigt? Det känns som att Eleine är ett helt okej men alldeles för fegt band, de kan säkert göra något riktigt bra om de bara vågar ta ut svängarna lite mer men denna EP känns som bortkastad tid.

Label: Black Lodge/Sound Pollution
Tre liknande band: Epica/Within Temptation/Nightwish

Betyg: HHHHHHH (2/7)