Mixed by John Paul Peters (Private Ear Recording, Winnipeg)
Mastered by Ed Brooks (Resonant Mastering, Seattle)
Artwork by Ben Duncan

Released 2019-05-03
Reviewed 2019-07-03

dizzymystics.com

Yra mystiker, så kan man ju också välja att kalla sitt band. Bakom det epitetet står en kanadensisk kvartett som släpper sitt debutalbum som de kallar Wanderlost. Det är ett äventyr i musikaliska inriktningar, ett som tar lyssnaren på promenad längst både kända och lite mer okända musikaliska stigar. Winnipeg är de från, Manitoba tror jag. Och debutalbumet har ett ganska kul skivomslag, ett som kanske lockar att titta närmare.

Musikaliskt kan man väl beskriva tillredningen som ett par mått psykedeliskt och progressivt, ungefär ett mått 70-talshårdrock. Sedan kan man addera några teskedar, funk, jazz, folk och soul, lägg sedan till lite paprika och du har en ganska bra bild av hur det låter. Ganska flott produktion, kanske inte den absolut vassaste jag hört men definitivt tillräckligt vass för att fungera. Schysst sånginsats. Bra variation. En del fantasi, allt känns välbekant men samtidigt är det tillrätt på ett sätt som ändå känns ganska fräscht och spännande. Det kan nog beskrivas som ett album som inte bara är ytterligare ett i mängden, det är ett album som tillför något om man ser på det ur en kreativ synvinkel.

Bra! Schysst! Tilltalande! Ord i den stilen kan man använda för att beskriva detta album, det är riktigt bra och kanske främst för att det känns fräscht och inte som ytterligare ett album i mängden. Det är inte förutsägbart och det bjuds på riktigt kul låtar, jag kan väl inte se några svagheter utan det är ett album som är riktigt bra på alla sätt. Kanske att man skulle ha velat ha någon riktigt vass hitlåt men det känns inte nödvändigt med tanke på vilken genomgående bra kvalité det är på låtmaterialet.

Det tycks som att det är yra mystiker man ska vända sig till om man önskar lite mer spännande och dramatisk musik. Wanderlost är helt klart ett album jag kan rekommendera, det är bra och underhållande, det är också kreativt och fräscht – ett riktigt bra album på alla sätt. Jag tycker inte att du ska missa det.

Tre liknande band: Tool/Primus/Frank Zappa