Mastered by Mats Ericsson
Artwork by Anders Fästader

Released 2019-11-15
Reviewed 2019-11-05

degreedmusic.com

gain

Förlorad Generation är det senaste albumet från svenska bandet Degreed, ett band vi skrivit om ett par gånger tidigare. Bland annat hyllade vi deras andra album för några år sedan. Men nu kommer de med ett album i fem kapitel, det är fem kapitel och ett dussin spår. En saga om en förlorad generation, kanske inte det snyggaste omslaget jag sett och kanske borde de göra något åt loggan när vi ändå är inne på det grafiska. Det musikaliska är däremot mer intressant och klart mer intressant än senast jag hörde och skrev om bandet.

Melodiös rock/hårdrock med ganska stor musikalisk variation, starka melodier och en del klämkäcka refränger och skrikande däck. Det är ett starkt producerat album med ganska imponerande ljudbild och bra sångare, det är lätt att ta till sig och bjuder även om Ted Gärdestads musik i egen tolkning – det borde ju kunna gå hem. Speltiden kan också beskrivas som ganska sansad. Lost Generation är ett gott musikaliskt hantverk gjort för en generation förlorad i mänsklighetens dumhet, men är denna generation tillräckligt intresserad för att köpa bandets musik?

Svaret är väl kanske, det är ett album som kan gå bra rent kommersiellt med klämkäcka låtar och en del hit-potential. Det är ett tilltalande album med bra melodier och djup, det träffar ganska rätt. Kul album och jag ger det tummen upp, den som uppskattar melodiös hårdrock ska definitivt kika närmare på detta album. Klart vassare än sist jag hörde bandet, då var det lite mer generiskt kanske, kul men också ett album man tröttnar på kunde man säga om det albumet – det här tar kanske lite längre tid att ta till sig men man tröttnar inte på det.

Så det är ett kul album, jag tycker att du borde kika närmare på det, Blue Virgin Isles som är en cover på Ted Gärdestad är nog min favorit på albumet som är väldigt fint rakt igenom. Kanske inte riktigt på topplistan över de tio främsta albumen från året men definitivt ett album som gör sig fint i skivsamlingen hos den som uppskattar den melodiösa hårdrocken.

Label: Gain/Fifth Island Music/Sony
Tre liknande band: W.E.T./
Bonrud/Wheels of Fire