Mixed by Lars Hallbäck at Fenix Studios
Mastered by Tony Cousins
Artwork by Steven Knee

Released 2019-03-15
Reviewed 2019-07-13

crossfade.nu

Crossfade, trion från Sverige som hyllades senast det begav sig, men då var det 2011 och då var det inte jag som skrev. Carousel heter det nya albumet som är bandets tredje – och det kommer på vinyl. Dessutom med ett snyggt omslag, så det är onekligen ett album som skulle kunna vara en värdig investering. Det är ett album med bara fem spår så det är ganska kort även om flera av spåren är relativt långa, inget är under fem minuter.

Westcoast, AOR är genren det handlar om, väldigt melodiöst och kanske lite pampigt. Åtminstone storslaget komponerat och riktigt hårt bearbetat, kanske lite steriliserat trots att pressmaterialet talar om att de försökt få det att låta så live som möjligt. Tempot är ganska lågt och låtarna långa, många fler än jag anser nog att albumet är åt det segare hållet. Variationen är dock hygglig inom de ramar bandet håller sig, bra sång och riktigt snygg ljudbild – kanske lite överproducerad men det bör fungera för de flesta som gillar den här typen av musik.

Det är ett hyggligt album, bra kanske till och med. Det är dock inte fantastiskt då jag tycker att det känns för segt, som att albumet aldrig riktigt lyfter eller tar fart utan det kan tendera till att känna lite sömnigt. Det är inte ett album som bjuder på hits eller energi, utan mer finstämda låtar och även om jag till viss mån höra vad vi hyllade senast det begav sig så tycker jag inte att de riktigt levererar och det främst för att albumet känns lite tråkigt, lite överarbetat och alldeles för fegt. Det är ett solitt album som man utan tvekan kan kika närmare på och säkert inte bli besviken, men förvänta er inget fantastiskt.

Carousel är ett trevligt album som kan vara värd att kika lite närmare på, speciellt om man uppskattar westcoast/AOR. Det är kanske ingenting som kommer att gå till världshistorien eller ens slå vad bandet gjort tidigare på fingrarna, men om du uppskattar bandets tidigare alster finns det ingen anledning att tro att du inte skulle gilla även detta.

Label: Fenix Music
Tre liknande band: Steve Miller Band/Steely Dan/Pride Of Lions