Recorded at Tanzan Music Studio
Mixed and mastered by Mario Percudani and Daniele Mandelli

Released 2018-10-12
Reviewed 2019-02-03

blacktigerband.com
freemod

Idag blir det tjeckiskt, tjeckisk melodirock för att vara mer exakt. Det är bandets självbetitlade debutalbum vi tar del av, bandet bildades annars 2010 och har en trio EP-skivor i bagaget. Det påstås att de var AOR-genrens enda representant i hemlandet när de påbörjade sin resa, ett påstående som jag ställer mig lite tveksam till men vad vet jag? Tjeckisk musik är inget jag är speciellt insatt i och google är som vanligt ett odugligt hjälpmedel för att ta reda på något om tjeckisk AOR men att de år 2010 bara skulle ha ett AOR-band, vad är det för u-land? Deras debutalbum har ett snyggt omslag, det ser onekligen spännande ut.

Musikaliskt är det melodiös rock/AOR det handlar om, snyggt producerad med klämkäcka låtar som fokuserar mycket på starka melodier. Hyfsad sångare. Hygglig variation över albumets speltid som känns något lång tycker jag, kanske att de hade kunnat kapa bort ett av spåren eller kryddat anrättningen med någon låt som har lite större driv och mer fart. Tempot är ofta av det lite lägre slaget och det känns som att de mer fartiga låtarna saknas, det kan tänkas bero på att sångaren är lite begränsad i sitt sätt att sjunga eller så tyckte de inte att de behövde mer fart i sitt album. Det är ju inte heller direkt nyskapande om man säger så, allt känns välbekant, som att de vandrar på väl intrampade stigar och aldrig riktig vågar ge sig ut på egna upptäcktsfärder. Ett band som aldrig riktigt tycks tänka utanför boxen.

Black Tiger är ett bra album, det är lite endimensionellt, lite kreativt fantasilöst och så vidare, men består av bra låtar som gör det till ett trevligt album att lyssna på. Jag saknar en riktigt fartig hitlåt men det finns flera bra låtar som She’s a Liar, Silent Cry och ett par till även om det saknas en låt som verkligen sticker ut och tar albumet till högre höjder. Omslaget är nog tyvärr albumets starkaste kort, även om musiken är av god klass och säkert kommer att uppskattas av många som gillar melodirock. Jag tvivlar dock på att det är tillräckligt minnesvärt eller bra för att göra något större avtryck, det är ett album man kommer att lyssna på, uppskatta och sedan lägga åt sidan för att glömma bort.

Ett schysst debutalbum, det finns utan tvekan god potential hos dessa tjecker. De behöver bara tuffa till sig lite, sätta lite mer fart på vissa låtar och kanske våga utforska lite mer outforskat område. Tänk lite utanför boxen. Om man samlar på melodirock bör man definitivt kika närmare på dessa tjecker, kanske också om man gillar den genren. Jag tror att de flesta som kikar på detta album kommer att tycka om det, dock är jag mindre säker på att någon kommer att se det som ett toppalbum.

Label: Freemood/Tanzan Music Group
Tre liknande band: Hardline/Hungryheart/Dan Reed Network