Recorded at Royal Studios lausanne, Switzerland
Lyrics, vocal lines production by Sebastian Maeder, Ben Plüss & Olivier Perdrizat

Released 2019-02-01
Reviewed 2019-02-02

almost-human.ch
fastball music

Nästän mänskliga schweizare som nu släpper sitt första album i en karriär som faktiskt sträcker sig så lång tillbaka som på 90-talet, men som då snabbt tonades ut och försvann. 2008 väcktes det till liv igen och 2012 kom en första EP och nu 2019 släpps debutalbumet som fått namnet XS2XTC, ett album jag inte kan påstå ser särskilt roligt ut men när det gäller musiken så är det ju inte det som räknas. De sägs utforska det mänskliga tillståndet, den plats mänskligheten önskar ockupera i djurriket och så vidare – de ska också göra det med humor och en sammanblandning av musikaliska inriktningar.

De balanserar lite mellan det extremmetalliska och mer rockiga, med utrymme för arga vokala insatser tillsammans med mer klassisk rockenergi och tydliga melodier. Ganska intressant skapelse på det sättet, de följer inte riktigt de generella inriktningarna utan tar ut sin egen kurs. Och de tar en lång väg då det krävs långt över timmen för att spela sig genom alla de spår vi erbjuds, det kan jag tycka känns långt. Ljudbilden är annars ganska fin, kanske att de borde ha givit utrymme för ett lite mer dynamiskt intryck men det fungerar hyfsat som det är. Sånginsatsen känns lite tråkig, hade definitivt kunnat varieras betydligt mer än vad som görs, överlag känns det lite som att bandet saknar dynamik och variation som kan hålla en lyssnare intresserad under så lång tid albumet pågår.

Det hade kanske kunnat vara riktigt kul om de hade haft sans att hålla det kortare och ge utrymme för ett lite mer dynamiskt intryck, jag tycker att albumet känns lite platt. Det blir snabbt trött och man tappar snabbt intresset. Humorn är som den brukar vara i metallkretsar, fjantig – om man nu lyckas få fram vad som sjungs överhuvudtaget. Jag skulle vilja påstå att Almøst Human har en hel del att jobba på om de vill skapa musik som verkligen fängslar och verkligen sticker ut. Men jag ska också tillstå att de format en bra grund, att de ska definitivt uppmärksammas för att de vågar testa något annorlunda även om de inte lyckas fullt ut.

XS2XTC är ett album som är för lång och som känns alldeles för enformigt. Det är också ett album som känns som en bortkastad möjlighet för ett band som definitivt har en bra idé som de utgår från. Deras problem är att låtarna aldrig riktigt lever upp och att albumet ger ett ganska platt intryck, kanske är det lite överarbetat och har därför plattats till eller så har de helt enkelt inte fullt ut lyckas skapa låtar som kan fånga mig som lyssnare. Man kanske väl avsluta med att konstatera att idén är bra men utförandet betydligt sämre.

Label: Fastball Music / Normosis Records
Tre liknande band: Godflesh/Author & Punisher/Killing Joke