Adam Richardson - Recording (additional)

Released 2019-03-15
Reviewed 2019-06-
23

soundcloud
ritual productions

Elva paranoior är ett brittiskt band med några album på nacken, det nya heter Asterismal och det innehåller åtta spår. Omslaget kan ju inte direkt kallas imponerande och någon recensent beskrev albumet som innehållandes mycket ”mind-fuckery” på allt från omslag till det musikaliska och samma recensent ansåg att de gör allting storslaget.

Musikaliskt kan de väl kallas Doom eller slugde metal, instrumentalt till allra största delen med lite inslag av körer och kanske ett och annat vrålinslag. Ganska statiskt men också lite atmosfäriskt, kanske med inslag av irriterande larm och annat. Ljudbilden känns lite dissonant, inte speciellt melodiöst och gitarrerna skär i märgen ibland. Det känns som musik som söker sig till en viss målgrupp och betydligt mindre till en bredare publik – det är inte ett album för massorna.

Det är inte heller speciellt bra i mitt tycke, låtarna masar sig långsamt framåt. Albumet känns aningen sövande. Variationen känns obefintlig och låtmaterialet flyter samman till en tjock och trögflytande massa som man egentligen inte vill ha något att göra med. Det är inte bra helt enkelt – och det är ett album som inte ger någon positiv känsla. Det är åtminstone positivt att de gör något som inte passar perfekt in i en mall, att de gör musik av en genre som kanske inte tillhör de vanligaste men det finns många band av detta slag också och det finns dem som är betydligt bättre än 11 Paranoias.

Det kan vara vettigt att undvika detta album, det bjuder inte direkt på något som känns alltför spännande. Om man gillar sludge/doom och den typen av musik finns det möjlighet att du gillar detta, om du inte tillhör den kategorin av musikfans så är det nog ändå bäst att välja något annat då jag tvivlar på att 11 Paranoias kommer att imponera speciellt mycket på dig.

Label: Ritual Productions
Tre liknande band: Ramesses/Bong/Nibiru
Betyg: HHHHHHH (2/7)