Recorded and edited by Watershape, except vocals that were recorded by Fabio Dessi
Mixing and mastering by Luca Dal Lago
Photo shooting and photo paintings by Sara Zamperlin
Cover concept and artwork by Mirko Marchesini

Released 2018-10-12
Reviewed 2018-12-18

Nu blir det progressivt från Italien, det handlar om bandet Watershape som släpper sitt första album Perceptions. Ett album som kanske inte begåvats med tidernas mest imponerande skivomslag men det är tack och lov inte det som ska recenseras idag. Bandet i sig såg dagens ljus 2014 och grundades av trumslagare Francesco som hörts i band som Hypnotheticall och han har några ytterligare gamla bandpolare från nämnda band med sig på detta album som är något så ovanligt som ett progressivt album med sansad speltid och det fick ett medel betyg på den där tempelsidan, vilket borde innebära att det är bra med tanke på att när de ger höga betyg brukar det vara mediokert värre.

När jag hör första spåret kommer jag att tänka en aning på Norska bandet Leprous och jag skulle väl påstå att det finns en del i albumets framtoning som påminner om nämnda band, Haken är väl ett annat band som kommer i åtanke, King Crimson, Dream Theater, tidigare nämnda Hypnotheticall kan väl också nämnas om man nu ska namndroppa en hel massa. Progressiv rock eller metal kan det beskrivas som, lite sådär lagom komplext och varierat och de håller speltiden sansad med under femtio minuter vilket inte är det vanligaste när det handlar om den progressiva genren. Det är positivt, sedan kanske de inte är de mest originella jag hört i mitt liv men produktionen är bra och sångaren är bra – albumet har ett bra djup och känns ganska fräscht trots att det inte direkt bryter ny mark.

Det är ett bra album utan tvekan, vi bjuds på vassa låtar och starka melodier. Många tilltalande låtar, vi erbjuds många trevliga inslag och ett fint album. Jag tycker att italienarna har hittar rätt med sin musikaliska framtoning, de trycker helt enkelt på rätt knappar och bör fungera för de flesta som gillar progressiv rock eller metal. Visst finns det band som lyckas bättre i denna genre men de är inte överdrivet många och jag tycker definitivt att man kan titta närmare på Watershape och deras uppfattningar, kanske uppfattar man också dem som väldigt bra och väldigt intressanta.

Kul album, kul musik, definitivt ett som tilltalar och ett jag kan rekommendera att den som uppskattar den progressiva musiken kikar lite närmare på. Visst hade de väl kunna bjuda på ett snyggare skivomslag men det är trots det lite mindre spännande skivomslaget ett album som jag tror passar bra i de flesta skivhyllor och kan nog vara ett album man gärna plockar fram lite då och då. Och enligt min uppfattning blir slutsatsen att Perceptions är ett väldigt trevligt album som börjar vasst och avslutas ännu vassare.

Haken/Leprous/King Crimson