5. Stop - Blue Heron
6. The Trial - Church of The Cosmic Skull
7. Outside the Wall - Yawning Man

Released 2018-11-09
Reviewed 2018-11-08

magnetic eye records

Det finns album som följer en för alltid, för mig är The Wall ett sådant album, det och Pink Floyds Wish You Were Here är två album som varit med mig ända sedan jag föddes och nu har jag fått ett nytt album med namnet The Wall. Ett hyllningsalbum till Pink Floyds mästerverk som satts samman av skivbolaget Magnetic Eye Records och innehåller tolkningar av band som Spaceslug, Low Flying Hawks, The Melvins, Mars Red Sky med flera. Dubbel LP med ganska kul skivomslag och stor bredd på artisterna, några av dem har vi skrivit om här på Hallowed och en del av dem har fått vassa betyg. Det är ett ambitiöst projekt med 26 låtar tolkade av 26 artister och frågan man givetvis ställer sig är om de lyckats skapa ett album som matchar originalet.

Och det känns som att det på många sätt gör det, låtmaterialet känns ganska troget originalet men också med ett eget liv. Det känns som att banden skapar fräscha tolkningar av låtarna och det känns lite som att återfinna en gammal bekant och inse att livet haft sin gång och de utvecklats i någon lite oväntad riktning. Det är snyggt producerade låtar och det känns som att de trots de många olika banden faktiskt lyckats skapa ett album som känns väldigt väl sammanhängande, vilket antagligen kan tillskrivas de fantastiskt fina kompositionerna som gjordes av Pink Floyd för många år sedan. Det är ett album som ger en känsla som påminner ganska mycket om när man hör originalet, ett album med stor variation, stort djup och där man knappt noterar att en ganska lång tid passerat sedan albumet inletts då man lyssnar på de avslutande tonerna från Yawning Man.

Wow, kan man tycka ibland, alla spår är bra, albumet är bra – alldeles utmärkt faktiskt. Jag gillar det faktiskt så skarpt att jag innan jag började skriva denna text beställde mig ett alldeles eget exemplar av detta album på vinyl, så bra är det – och jag kan varmt rekommendera det till alla er som uppskattar lite mer fyndig progressiv rockmusik. Det roliga är väl också att The Wall känns lika fräsch och intressant nu som den gjorde första gången den släpptes, det är riktigt kul att de lyckas sätta samman ett så snyggt hyllningsalbum till ett av de mest intressanta album som någonsin skapats.

Naturligtvis är det ett måste, detta album – och Comfortably Numb, låten som får mig att tänka på den där känslan man får av sömntabletterna, sådär skönt avslappnad i hela kroppen, är ju bäst på albumet. Men det finns många vassa spår och man avnjuter gärna detta album flera gånger. Det går nog inte att göra så mycket annat än att lyfta på hatten för Magnetic Eye Records och deras lyckade projekt.

Label: Magnetic Eye Records
Tre liknande band: Pink Floyd//