Glen Drover

Produced by Ben Varon
Mixed/mastered and engineered by AK, Chris Paccou

Released 2018-08-31
Reviewed 2018-09-10

extreme metal music

2011 skrev jag om Tornados debutalbum Amsterdamn Hellsinki och det var ett album jag starkt uppskattade, det var klassisk thrash men med lite kul och färscha inslag, speciellt kanske på sånginsatsen som i viss mån kanske skrämmer än del genrefans. Sedan 2011 har det förstås hunnit gå några år och bandet har hunnit med ett album till, sångaren har hunnit användas som ansikte för en antimobbningskampanj och de skriver låtar som reflekterar över världens tillstånd idag där vissa människor anser att ett samhälle som konstant utvecklats i positiv riktning för majoriteten ska bytas mot ett samhälle där hat och fascism ska få råda och de får komma alldeles för mycket till tals – sådant kan man höra i låtmaterialet på detta nya album, ett lite politiskt album helt enkelt.

Musikaliskt är det som jag varit inne på ganska klassisk thrash men lite mer medryckande, kanske med inslag av sleaze och glam om man nu ska försöka paketera musiken med en etikett. Sången är schysst, inte sådär thrash-skrikig utan något mer melodiös men ändå lite rivig och raspig. Hyfsad variation över elva spår och en ganska sansad speltid. I jämförelse med senast jag hörde bandet så känns det som att de mognat, produktionen är lite bättre och det känns väldigt solitt. Kanske dock att den där riviga, stormande känslan av att stå i trakten av en tromb inte riktigt infinner sig såsom den gjorde när jag hörde bandet för första gången – man skulle kunna påstå att de blivit lite mer konventionella.

Det är ett trevligt album, kul att lyssna på med schyssta låtar. Jag tror att den som uppskattat bandets tidigare alster kommer att finna detta album högst underhållande och bra, jag tror även att det kommer gå väl hem hos fans av denna genre. Jag tilltalas dock inte lika mycket av detta album som jag gjorde av debuten, jag tycker debuten kändes lite mer levande, lite mer spännande, lite mer dramatisk – det här albumet känns lite mer konventionellt. Kanske lite fegt, kanske har de växt upp lite och den där stormande entusiasmen som gjorde debutalbumet så spännande kanske avtagit lite.

Det är aldrig fel att engagera sig för excellens men man ska också vara medveten om att excellens är ganska svårt, om inte omöjligt, att uppnå. Jag tycket att Commitment to Excellence är ett trevligt album som återigen visar att Tornado är ett trevligt band som definitivt kan vara värt att kika närmare på.

Label: Extreme Metal Music
Tre liknande band: Metallica/Perzonal War/Nemesis Divina