Roy Z - Mixing
Colin Davis - Mastering
Isis Sousa - Layout, Design

Released 2018-04-06
Reviewed 2018-07-31

battlegod productions

Morgondagens utsikt kommer med en ohörd röst, deras album nummer två som skapats av en trio med många gäster från diverse olika ockupationer. Det är ett norskt band som verkar ha en ganska dystopisk syn på framtiden och tycks ha en tematik kring det postapokalyptiska. Snyggt omslag kan jag nog tycka att det har, bandbilden på baksidan är hyfsat fantasifull men egentligen inte speciellt grym och är kanske till och med löjlig. Jag har lyssnat på det ett antal gånger nu och vad jag kan säga är att det nog inte kan beskrivas som speciellt fantasifullt eller fantastiskt.

Om jag ska sätta en musikalisk etikett på detta album så skulle jag nog vilja påstå att det handlar om heavy metal, kanske power metal också fungerar som beskrivande term. Jämförelser med band som Iron Maiden, Helloween och så vidare är nästintill ofrånkomliga och jag skulle inte vilja påstå att de bjuder på något vi inte hört tidigare. Dock är det snyggt producerat med hygglig variation, kanske att albumet är i längsta laget – det hade definitivt kunnat vara lite mer varierat och fantasifullt. Sångarna är bra, kanske speciellt då Scheepers som är mest känd för sin roll i Primal Fear och tidigare i Gamma Ray. Ganska kraftfullt och lättillgängligt, jag tror nog att det kan tilltala den som uppskattar den mer traditionella tungmetallen.

Rättframt och enkelt för det mesta, och det är bra även om de kunde ha skippat de två avslutande coverlåtarna som inte tillför mycket annat än en förståelse för bandets bakgrund. Jag kan nog kalla det för ganska underhållande och fans av denna genre kan kanske beskriva det som starkt men kanske att det saknar lite djup. Betyget hamnar i mitten, kanske för att det saknar lite fantasi men också för att det saknar lite djup och en riktigt vass hitlåt som lockar en att lyssna på albumet om och om igen.

Det var nog allt jag kan skriva om detta norska projekt, det är ett schysst album med trevliga låtar och familjär musik. Det man kan önska är lite mer fantasi och så vidare, det känns som ett band som har potentialen men kanske inte riktigt får fram den till fullo här. A Voice Unheard är kanske inte ett album som man vill ha ohört men kanske inte heller ett som flyter upp till toppen av den stora ström av band som släpper album i denna genre. Det är ett schysst album och om du gillar heavy metal kan jag rekommendera att du kikar närmare på det.

Label: Battlegod Productions
Tre liknande band: Iron Maiden
/Helloween/Gamma Ray