Recorded at Alex/Jacobi Recording, Aachen
Mixed and Mastered by Aljoscha Sieg at Pitchback Studios, Köln

Released 2018-02-16
Reviewed 2018-02-03

startarevolution.de
rockaine

Survivors är tyska bandet Start a Revolutions nya album, ett album som kommer i en snygg svart-grön färgkombination på det trevliga digpaket. Kanske inte det snyggaste omslagsmotivet men det är trots allt musiken det handlar om. Och den låter onekligen intressant när jag läser pressmaterialet, ett band som skriker ut individuella tankar och riktar strålkastaren mot sociala problem och kräver uppvaknande och ett ändrat tankesätt.  Det sägs att lyriken ropar efter en tankerevolution, men hur mycket av en musikalisk revolution handlar det om?

Ankrade i den moderna metalfåran ligger detta band, deras album Survivors känns vare sig revolutionärt eller nyskapande. Post-hardcore eller metal, klämkäckt, svängigt och så vidare kan det beskrivas som, metalcore kanske. Sången är både vrålad och klar och de flesta refrängerna är väldigt klämkäcka. Annars kan låtvariationen beskrivas som ganska typiskt för ett album i denna stil, och dessutom kan det beskrivas som ganska energiskt – bra producerat tycker jag och speltiden hålls någotsånär sansat så det känns inte som ett för långt album. Och när de dessutom bjuder på låtar med hitkänsla finns det definitivt fog för att inta en positiv ståndpunkt.

Revolutionerande hade dock varit betydligt bättre anser jag, det blir lite väl typiskt med ett album av denna karaktär. Jag recenserade Of Mice & Men igår och om jag slumpade låtarna från deras album Defy med Start a Revolutions låtar från Survivors hade det varit svårt att veta vilka låtar som var från vilket band. Nu bjuder detta album på en och annan fin låt som medryckande Anchor och de två sista spåren men som helhet tycker jag väl inte direkt att det är ett album som bidrar med något speciellt. Det är helt enkelt inte revolutionerande eller bra nog för att märkas bland de många band som ockuperar samma musikaliska område som Start a Revolution. Rekommenderas för fans av den här typen av musik, för oss andra är det nog bara ett schysst album vi kommer att glömma om ett par minuter.

Label: Rockaine
Tre liknande band: Of Mice & Men/The Devil Wears Prada/We Came as Romans