Final CD mastering by Yaroslaw Prokopchuk (Robustcrew). Remastered in 2017.
Artwork: Dasha Pliska & Nihil.
CD and MC design by Konstantin Bimkulin, 2018

Released 2018-08-17
Reviewed 2018-10-06

robustfellow

Solen +1 är Somalibåtklubben från Ukrainas första album återsläppt med ett bonusspår, den kommer på både CD och kassett – synd att den inte kommer i vinylformat kan jag tycka. Snyggt skivomslag har albumet, det har också sex spår där fem hörde på det ursprungliga albumet som släpptes 2014 och det avslutande är ett bonusspår. Vad som slig mig egentligen redan när jag skrev om bandet för första gången var att de hade kul titlar men frågan är vad de ska kalla nästa album för att det ska kännas logiskt. Det lämnar jag åt er att spekulera i, jag vet att jag var starkt imponerad av The Sea som jag recenserade för ett tag sedan så vad ska då tycka om detta fyra år gamla albumet som fått nytt liv?

Stilistiskt är det abstrakt, atmosfäriskt, shoegaziskt, postrockigt, progressivt och lite andra etiketter som recensenter gillar att pekfingervalsa fram i sina recensionstexter. Det känns lite drömskt och kanske lite psykedeliskt, stilistiskt är det väl i mer eller mindre samma genre som The Sea som jag skrev om sist. Konstnärligt. Fräschkt (nytt ord jag råkade slumpa fram) och snyggt producerat, men kanske inte riktigt lika snyggt och dramatiskt som The Sea. Det är ett album med mycket djup, det har en lite svepande känsla och inte så värst mycket variation egentligen även om albumet hela tiden går framåt och aldrig blir tråkigt. Det känns som att denna båtklubb för katter med tickad päls är väldigt kompetenta musiker och låtsnickare, ett stilistiskt spännande album.

Somalikatter gillar definitivt detta album, det har jag vissa bevis på (åtminstone en gör det). Det är underhållande och det är intressant, det är vasst och riktigt bra. Ett grymt album helt enkelt, jag skriver återigen att jag inte tycker att det är lika vasst som uppföljaren The Sea men det är definitivt ett album väl värt att tycka om – det är riktigt kul helt enkelt. Jag kan inte se några direkta svagheter med detta album, visst är det kanske ett album man inte bara direkt fastnar för med starka hits. Det är snarare ett album som bärs av sin helhet och som kan kräva att man ger det en del tid och uppmärksamhet för att få ut det bästa av det.

Solen skiner på detta album, det glänser i solstrålarna och känns som ett alldeles lysande album. Den som gillar exempelvis The Sea, något av de liknande banden eller shoegaze och allt vad det kallas kommer med största sannolikhet imponeras av vad ukrainarna har att erbjuda. Så det blir pluspoäng för Solen +1, ett album som både har ett snyggt omslag och snygg musik – ett album som rekommenderas av Halloweds somaliexpert, det kan inte bli så värst mycket bättre än så.

Label: Robustfellow Prods.
Tre liknande band: Elder/Weedpecker/Mother Engine