Cover art by Jan Yrlund
Pictures by Nikky and Daniel

Released 2018-01-26
Reviewed 2018-01-03

shezoo.ch

fastball-music

Kvartetten Shezoo bildades redan 2006 och ha hunnit med två album innan detta som de namngivit Agony of Doubt, det första släpptes 2011 och det andra 2014. De beskrivs som ett schweiziskt band som blivit internationellt i och med en nederländsk sångerska och en tysk gitarrist samt två schweiziska musiker. De är ett band som önskar skapa låtar med kraft och energi samt att få spela på rockscener runt om på vårt klot, det låter kanske inte direkt som väldigt spännande. Men omslaget ser ju sådär trevligt Yrlundskt ut så det kan inte avfärdas på att det inte på ett vettigt sätt går att beskriva musikalisk inriktning, det står ju också i pressmaterialet att sångerskan har en karaktäristisk röst och det kan vara något positivt.

Musikaliskt handlar det om modern hårdrock som drar mycket inspiration från den mer klassiska hårdrocken och det känns inte direkt osökt att dra paralleller med andra Schweiziska band. Modern och snygg produktion har de fått till, ljudbilden är snygg och kraftfull med bra energi och variation. Sångerskan har hyfsat karaktäristisk röst, det är inte helt enkelt att notera att det faktiskt handlar om en kvinnlig sångare om man lyssnar lite halvhjärtat eller har musiken i bakgrunden. Men jag tycker att hon är bra, en definitiv tillgång för bandets ljudbild. En annan tillgång är att de håller sig korta, att de tio spåren tar ungefär 40 minuter att spela sig igenom – att hålla det kort och koncist, dessutom varierat, är alltid positivt.

Agony of Doubt är ett album med ett antal trevliga låtar, och inga direkta bottennapp – man behöver nog inte våndas i tvivel när man som kritiker ska sätta betyget. Ett betyg som definitivt blir tummen upp, bra energi och driv i samklang med bra låtar gör Agony of Doubt till ett album som definitivt känns värt att lyssna på. Och mest värt att lyssna på är nog andra spåret To You och näst sista spåret Crimson Rain, titelspåret känns också värt att nämna eftersom det inleder albumet så snyggt. Det är ett album värt att titta lite närmare på då det både känns modernt och fräscht samtidigt som det känns klassiskt metalliskt.

Jag avslutar helt enkelt denna recension med att rekommendera Agony of Doubt, det är ett riktigt kul album som känns väl värt att lyssnas på.

Label: Fastball Music
Tre liknande band: China/Gotthard/Queensrÿche