Logo by Chris Moyen
Artwork by Adi Dechristianize
Layout and art direction by Francesco Gemelli

Released 2018-07-10
Reviewed 2018-07-08

transcending obscurity

Nekrotiska hymner från ett amerikanskt band som tycks ganska besatt av Satan, kanske inte något man alltför ofta hänförs av. Trion som kallar sig Sathanas har varit med länge och släppte debuten redan 1996 och det tycks som att dessa farbröder fortfarande har gnistan för mörk metall. Och enligt pressmaterialet jag fått med albumet ska det vara ett album som gör att de får det erkännande de förtjänar trots att det är 20 år försent, vidare sägs det att de låter musiken tala och avhåller sig från gimmickar som mörkare band ofta gillar med stora nitar, målade fejs och så vidare – men hur mycket talar deras musik då?

Åtminstone talar den till fans av den mörkare metallen, de svävar lite mellan svart-, döds- och thrash-metall. De har mycket mörker, hyfsat med variation för en genre som normalt innehåller ingen variation och de börjar inte med ett töntigt vrål utan något mer esoteriskt vilket gör det ganska spännande. Produktionen är väl annars vad man kan förvänta sig, mörkt, tungt, smattrande trummor och så vidare. De kanske inte emulerar något band och gör sin egen sak, men man kan nog inte direkt påstå att de sticker ut nämnvärt från andra band i samma genre. Och de håller sitt album kort med 33 minuters speltid fördelat på åtta intensiva spår, sådant måste ses som positivt.

Jag tycker nog att det är bra detta, ett album med schysst driv och bra låtar, bra energi och skönt mörker. Att därifrån sedan gå till att säga att det skulle vara ett album som ger dem det erkännande de förtjänar är en annan femma, kanske bland den målgrupp bandet vänder sig till – i det större perspektivet lär detta album dock inte få något större genomslag. De som inte gillar dödsmetall kommer inte att omvändas om jag säger så, det är ett album för det redan invigda och inte så många andra. Och personligen kan jag tycka att det låter bra men knappast fantastiskt, men så tillhör jag nog inte den primära målgruppen och lyssnar i stort sätt bara på dödsmetall när jag ska recensera album i genren så vad jag säger blir kanske inte alltid helt relevant för inbitna fans.

Avslutningsvis kan jag bara konstatera att Sathanas satt samman ett starkt och solitt dödsmetallalbum, ett album som jag tror kommer att gå mycket väl hem hos dem som gillar den mörkare extrema metallen. Och att den enklaste konklusionen blir att rekommendera att ni som gillar de liknande banden och den här typen av musik tar er en närmare titt, övriga behöver inte bry sig så värst mycket.

Label: Transcending Obscurity Records
Tre liknande band: Immortal/Ravencult/Dissection