The Best of (2015)

Produced by Saber Tiger and co-produced by Fubito Endo

Released 2018-03-13
Reviewed 2018-02-23

sabertiger.net

sliptrick records

Tigrar med ordentligt bett, från det märkliga landet i öst – från Japan alltså. De bjuder på ett album som kallas Bystander Effect och som först nu släpps på den internationella marknaden, bandet själva släppte albumet redan 2015. Samma år som vi fick ta del av deras best of som vi skrev en positiv recension om. Bandet som varit med ett tag verkar nå en allt större internationell publik, deras best of album var riktigt spännande och lite exotiskt – men det var förstås musik som samlats under deras då 35 år långa karriär som nu förstås är ännu längre. Så vad ska vi då säga om detta album.

Inte direkt olikt tidigare material jag hört från Saber Tiger, det handlar om tungmetall av den japanska skolan. För er som känner till Japanska band som Saber Tiger, Double Dealer, Concerto Moon, Lightning med flera kan jag påpeka att det är musik av den karaktären – lite mer exotisk tungmetall kanske man kan säga. Sångaren har en lite hes röst, såsom de flesta japanska sångare tycks ha, kan vara att engelska inte är det enklaste att sjunga för japaner och det blir sång på det sätter. Annars låter det modernt och bra producerat, hyfsat varierat men kanske lite långt.

Gamlingarna kan än, skulle man kanske kunna påstå. Bystander Effect är ett bra album med sköna låtar, bra energi och bra driv. Underhållande på många sätt. Hyfsad sång, kanske inte överdrivet dynamiskt och kanske också i längsta laget men det är bra. Jag tror att det nog går hem hos en ganska bred publik då det är ett album som innehåller allt en rocker kan vilja ha, och det känns dessutom ganska fräscht och så vidare – det är helt enkelt ett album som är lätt att tycka om.

Eventuellt hade de kunnat ha lite mer bett, exempelvis saknar jag det där fantastiskt fina hitspåret som bara fängslar mig som lyssnare. Albumets svaghet är väl att det inte har något som drar mig till albumet, något som gör att jag verkligen vill lyssna på det om och om igen. Det är kul att lyssna på men det är inte sådär överdrivet minnesvärt och jag tycker faktiskt inte att något spår verkligen sticker ut, varken i positiv eller negativ bemärkelse.

Roligt album för den som gillar Saber Tiger eller japansk metal, men kanske inte så spännande som man hade kunnat hoppas. Jag ger dock ändå en försiktig tumme upp till dessa sabeltandade japanska tigrar – synd bara att deras senaste album saknar lite bett.

Label: Sliptrick Records
Tre liknande band: Concerto Moon/Double Dealer/Lightning