Round II (2014)
Collect Your Scars (2016)

Released 2018-03-23
Reviewed 2018-05-21

redeleven.info

secret entertainment

En tjugo minuter lång EP är vad finska Red Eleven har att erbjuda, Fueled by Fire heter den och innehåller fem spår. Det är sista alstret med trumslagare Pasi Pasanen som nu lämnat bandet till förmån för Samuli Saari. Kanske inte direkt det flottaste omslaget jag sett och egentligen lockar väl vare sig titel eller bandnamn sådär våldsamt mycket men det är ju de fem spåren och tjugo minuterna musik som ska bedömas och de är inte alls tokiga.

På diskografikontot står redan tre album för bandet det senaste kom 2016 på Lifeforce Records men nu är de tillbaka på Secret Entertainment där de släppte sitt debutalbum Idiot Factory 2013. Jag har inte hört dem tidigare så stilistiskt är det svårt att säga om de bjuder på samma som de gjort tidigare men utifrån musikvideor kan jag spekulera i att de inte tar alltför stora avsteg jämfört med vad de gjort tidigare. De kan väl sägas vara ganska varierat stilistiskt, hårdrockigt och kanske lite metalliskt till och från med hyfsat bra sångare och bra produktion.

En schysst liten EP, dock kanske man kan fundera kring vem den vänder sig till – det känns lite som att den ligger mellan genrer och kanske lite mellan vad folk införskaffar och lyssnar på. Det kanske dock bara är min känsla men det känns inte tillräckligt tungt och metalliskt för den publiken men inte heller så melodiöst och välputsat att det tilltalar dem som vänder sig mot AOR och den stilen. Det är någonstans mitt emellan, men det förhindrar ju inte att det känns bra och ganska underhållande. Bäst är nog tredje spåret Redneck Promised Land som känns fräsch och kul, riktigt bra låt helt enkelt – bra avslutning kan nämnas också.

På det hela taget kan jag summera denna tjugominutersupplevelse som god och för er som gillar det lite mer melodiösa och inte så väldigt tunga kan det nog vara värt att kika lite närmare på. Dock kan man väl också nämna att det blir kanske lite för lite med tjugo minuter och ett album hade varit att föredra för att skapa en starkare helhet. Så det är en kul men kanske inte alltför speciell EP, det får bli dagens slutsats.

Label: Secret Entertainment/Inverse Records
Tre liknande band: Faith no More/Machine Men/Swallow the Sun