Stephen Sheppert - Guitars, Synth, Vocals
Greg Travasos - Drums

Radiant Knife (EP 2017)

Recorded, mixed, and mastered by Radiant Knife at Bible Black Studios

Released 2018-08-08
Reviewed 2018-07-15

Kort sagt ett album jag inte kan missa, var min första tanke när jag noterade detta album av Radiant Knife. Science Fiction är liksom min grej, rymdiga äventyr, dystopiska framtidsvisioner, artificiellt intelligens som tappar koncepten och allt vad det kan vara, allt som bjuder in till spännande äventyr, helst i rymden. Kul omslag också för övrigt och skivan kommer som vinyl i rosa, hur bra är inte det? Men hur bra är musiken?

Nog kan man väl beskriva det som pressmaterialet: ”tunga ljudsignaler trasslade i ett nät av ”off timings”, skiktade psykedelska synt-/vokaltexturer och trummande som påminner om Brad Elrod möter Billy Cobham. Trots att de ofta står i kategorin eftermetall, ligger Radiant Knifes breda soniska spektrum någonstans mellan experimentella projekt som Zebulon Pike, King Crimson, Today is the day kring Willpower albumet och Zombi.” Glasklart eller hur? Jag var tvungen att googla nästan varenda namn de jämfört med, självklart är det väl enklare att känna igen jämförelsebanden för den som gillar den här typen av musik. Tungt riffande med lite psykedeliska synthar, en del sång som känns lite som bakgrund till det soniska landskapet som kanske inte riktigt känns som en rymdtripp utan mer som något lite diffust, sludge eller post metal (eftermetall på svenska) skulle jag nog beskriva det som.

I det stora hela ett intressant album, väl producerat med snygg ljudbild, bra stämning och balans – kanske lite i längsta laget och vinylversionen som bara har sex spår kanske är ett bättre alternativ. Det är kanske inte så långt egentligen med 47 minuter men spåren flyter gärna ihop lite grann och trots att det finns bra nyanser och djup så räcker det inte för att hålla mitt intresse uppe hela albumet igenom. Det blir lite segt, lite mer tempo ibland, inte bara ”off tempo” lite mer rymd, lite mer mörker hade inte skadat, lite mer science fiction vill jag ha. Men den som uppskattar den här typen av musik med mest tunga riff, lite psykedeliska inslag och sparsamt med sång kan definitivt ha ett stort utbyte av detta, speciellt den som förstår trummisjämförelsen promomaterialet använde sig av, den ena trummar i Today is the Day och den andra är en känd jazztrummis för den som inte visste det.

Visst kan man lyssna på detta men om valet står mellan ett avsnitt sci-fi-serie av kvalitet och detta album är valet lätt att titta på serien snarare än att lyssna på Radiant Knife. De gör vad de gör bra och det känns som att de har många bra idéer vilket i slutändan leder till ett trevligt album även om jag tycker att det känns som att de borde kunna göra betydligt bättre än så här. Godkänt med viss mersmak för den amerikanska duons Science Fiction-äventyr men det är kanske inte en fullkomligt strålande kniv.

Label: independent
Tre liknande band: Intronaut/Mastodon/Today Is The Day