Ragda Kara - Bass, Vocals
Leyla Braun - Drums, Vocals
Reimu - Vocals

Released 2018-03-30
Reviewed 2018-03-19

peosphoros.com

Peosphoros påstår sig vara ett politiskt korrekt trans LGBTQMN rosa metal-band, och multimediakonstkollektiv som är emot svartmetall. Det låter ju intressant och spännande, dessutom så ger man ju stålar till en bra sak om man köper detta album det ges nämligen vinsten till syriska flyktingar och frihet för Palestina så det skulle vara välgörenhet att köpa detta album. Och vem känner inte viss nyfikenhet inför ett transmetallband, hur kul och intressant låter inte det? Men rosa metal känns lite som en kliché men det gör ju å andra sidan det mesta inom hårdrocken.

Inte alls så spännande musikaliskt som konceptet i sig. Det handlar om extremmetall med skrikig sång och så vidare, en del talade partier som bjuder oss på lite taskig humor och så vidare. Och det kanske är just vad detta album handlar om, det försöker driva med politisk korrekthet och så vidare, vilket i sig nästan vore lite synd med tanke på att det ju är så politiskt korrekt att inte vara politiskt korrekt. Ljudbilden känns dock billig och fantasilös, ungefär som extremmetall i allmänhet. Sex spår får vi och trettio minuter musik, låtar som har tramsiga titlar och som känns som att de tar alldeles för lång tid att spela sig igenom.

Naturligtvis är det ett plus om det stämmer att vinster går till flyktingar och så vidare men det måste vara det enda plus jag kan se med detta album. Det är fullständigt ointressant, låtarna känns ganska meningslösa och de talade partierna bidrar inte med någonting. Det känns lite som en bortkastad möjlighet, tänk vad kul det hade kunnat vara med ett transmetal-band som hade varit bra och faktiskt haft lite humor – Peosphoros är dock inte det bandet och kanske är det närmare till att spola ned albumet i toaletten än att ställa det i skivhyllan.

Kanske finns det en och annan som finner deras anekdoter underhållande men för de allra flesta lär det knappast vara något av värde och uppkastningen ligger närmare än skrattet. Pink Metal känns som ett album man klarar sig bäst utan och som inte imponerar på något sätt, taskig humor och taskig musik – det är bäst att hålla sig på avstånd från detta trams eller kanske trans.

Label: SGW records
Tre liknande band: Cradle of Filth/Benighted/Thornium
Betyg: HHHHHHH (2/7)