Synemotion (2015)

Composer: Oh.
Mixing & Mastering: Oh.

Released 2018-07-27
Reviewed 2018-11-03

olitunes.com

Hon har ett namn som är rena grekiskan, därav har hon förkortat sitt alias till Oh som är hennes initialer. Metallia är hennes nya EP som innehåller sex spår, och det är en EP som fått mycket positiva omdömen och så vidare. Jag tycker att omslaget är ganska snyggt och speltiden är ungefär 27 minuter och dem har jag lyssnat på många gånger nu så det närmar sig ett par hundra minuters speltid och det kan behövas eftersom musiken är ganska komplex.

Progressiv instrumental metal, visst finns det lite sånginslag men det är de instrumentala bitarna man märker av. Hon bjuder massor av kreativitet och finurlighet i sin musik, variationen är hyfsad och det finns en del djup i musiken. Det är alltid positivt med kreativa musiker, de är inte direkt det vanligaste vi har att titta på men då och då dyker de upp, som i detta fall. Produktionen är bra och hon är imponerande skicklig på vad hon gör och det borde vara sannolikt att det finns många som gillar den progressiva musiken som kommer att gilla detta album.

Det är kreativt, det är ganska spännande, överlag är detta ett mycket trevligt album med trevliga låtar. Komplext och välgjort är det också. Hon är helt klart intressant, hon med det outtalbara namnet. Hon är riktigt vass tycker jag, men samtidigt är jag inte så säker på att hennes Metallia är lika vass som sina individuella delar. Albumet fängslar inte mig som lyssnare, tankarna vandrar lätt iväg till annat och även om jag gillar denna EP så är den inte det vassaste jag hört inom vare sig genren eller det musikaliska året. Men det är ett progressivt album som är progressivt och jag är ganska säker på att det är ett album som både kommer att imponera på folk, vara ganska ordinär för andra och vissa kommer säker tycka att det är ganska mycket skräp.

Det är en EP som visar upp en kompetent musiker som jag tror är kapabel att visa upp stordåd någon gång i framtiden. Metallia är imponerande på vissa sätt men den griper inte tag i mig så som den bästa musiken gör och i slutändan är det lite som ett snyggt skapat bord, snyggt på många sätt men fortfarande ett bord med allt vad det innebär. Metallia kan definitivt vara värd att titta närmare på.

Kate Bush/Auf Der Maur/Chiasmata